Naar inhoud

Spraakmakende campagnes wereldwijd in digital marketing

Als je het digitale tijdperk met één kenmerk wil typeren, is het wel overvloed aan informatie die ons gewild en ongewild bereikt. De hoeveelheid is zo immens dat de scheidslijn tussen feiten en fictie is vervaagd tot discutabele proporties. Wil je tegenwoordig nog opvallen met een reclameboodschap, dan moet je de portemonnee trekken en zendtijd kopen tijdens de Super Bowl. Of zijn er nog andere mogelijkheden? De analyse van spraakmakende campagnes uit alle delen van de wereld brengen je wellicht op andere gedachten.

Sociale media

Belevenissen worden tegenwoordig gedeeld via de sociale media. Vanaf de tribune plaatsen we een foto op Facebook en de vakantie-ervaringen delen we op Instagram. YouTube is het kanaal voor de vloggers die hun alledaagse activiteiten aan de hele wereld tonen. Met ongekende kijkcijfers tot gevolg. En de beperkingen van de sociale platformen zijn inmiddels ook ontdekt, want de foto's van de kinderen krijgen jouw ouders alleen te zien via WhatsApp.

Een obsessie voor originaliteit ligt aan de basis van menige marketingcampagne.

Big data

Die digitale domeinen en sociale kanalen zijn uiteraard gezonde voeding voor marketeers. In de tweestrijd tussen big data en privacy liggen mogelijkheden de consumenten op maat te bedienen. Daar bevinden zich de kansen voor de creatieve geesten en de technische wonders. Want de consumenten praten digitaal. Maar hoe zorg je dat jouw marketingcampagne een succes wordt in het digitale tijdperk?

Zalando: #whereveryouare (Duitsland)

Digital marketing

Tijdens 'The Best of Global Digital Marketing', het evenement dat op donderdag 9 maart 2017 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden, worden meer dan 20 award-winnende marketingcampagnes uit de hele wereld besproken. Je maakt op die dag niet alleen kennis met die indrukwekkende cases, maar krijgt ook inzicht in de reden waarom deze campagnes zoveel succesvol zijn verlopen. De analyse van de marketingactiviteiten van onder andere Vodafone, Volkswagen en Zalando leren je dat je ook in tijden van oprukkende adblockers je publiek kunt bereiken.

De eindeloze zoektocht naar briljante en vernieuwende ideeën kan beter vervangen worden door analyses van efficiënte campagnes.

Efficiënte campagnes

“Een obsessie voor originaliteit ligt aan de basis van menige marketingcampagne. Die drang naar uniciteit is evenwel geen garantie voor succes. De eindeloze zoektocht naar briljante en vernieuwende ideeën kan beter vervangen worden door analyses van efficiënte campagnes waar ook ter wereld. Want waarom zou je strategieën die zich in andere markten al bewezen hebben niet overnemen? Het transformeren van geslaagde acties, met respect voor het copyright, levert veelal meer waarde op dan het opnieuw uitvinden van het wiel.”

REI: #optoutside (Verenigde Staten)

Analyse resultaten

Dat zegt Hando Sinisalu, directeur van Best Marketing International. Al vele jaren analyseert hij spraakmakende cases in digitale marketing. Voor deze analyses reist hij de hele wereld over om de campagneleiders te interviewen en de resultaten eenduidig vast te leggen. Tijdens het evenement presenteert de breed georiënteerde journalist een scala aan prijswinnende marketingcampagnes. Daarbij legt hij de nadruk niet op de originaliteit maar vooral op de effectiviteit.

Het transformeren van geslaagde acties levert veelal meer waarde op dan het opnieuw uitvinden van het wiel.

Customer insights

De overeenkomsten tussen het palet aan succesvolle marketingcampagnes dat Sinisalu presenteert, vinden we niet in de prijzenkast. Het zijn niet briljante creativiteit en intelligente toepassing van technologische mogelijkheden die de effectiviteit van een campagne bepalen. Maar de juist verwerving van duidelijke consumenteninzichten zorgt voor relevante reclame-uitingen. En deze customer insights liggen dankzij de digitale wereld met big data voor eenieder voor het oprapen.

Naast Hando Sinisalu komen tijdens 'The Best of Gobal Digital Marketing' ook Sedir Ajeenah, (copywriter & partner bij Garbergs OR Lotta Mårlind en creative director & partner bij Garbergs), Dan Frînculescu (group creative director bij Publicis Romania) en Eka Ruola (CEO & chief creative officer bij Hasan & Partners Group) aan het woord.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie