Naar inhoud

Stagnering in de innovatie bij Nederlandse familiebedrijven

Maar liefst een kwart van de familiebedrijven in Nederland zou volgens de eigen medewerkers succesvoller opereren als niet-familiebedrijf. Bovendien denkt een kwart dat zijn organisatie over vijf jaar niet meer bestaat, tenzij er drastische veranderingen worden doorgevoerd. Vooral jonge werknemers zijn sceptisch, want 46 procent van hen stelt dat de onderneming waarvoor zij werken succesvoller zou zijn als het geen familieonderneming zou zijn en 38 procent van hen verwacht dat zijn bedrijf zonder ingrijpende maatregelen over vijf jaar niet meer bestaat. Onder 40-plussers is dit respectievelijk 13 procent en 15 procent.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 370 medewerkers van Nederlandse familiebedrijven, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panel Inzicht in opdracht van consultancybedrijf STRIKE.

Stagnerende innovatie bij familiebedrijven

Volgens een derde van de werknemers van familiebedrijven in Nederland ligt de verantwoordelijkheid voor dit dreigende bedrijfseinde voor een belangrijk deel bij de oprichtersfamilie, doordat deze familie de noodzakelijke veranderingen tegenhoudt. Dit leidt volgens een kwart tot onvoldoende innovatie, hetgeen ook blijkt uit de stagnerende innovatie bij Nederlandse familiebedrijven in de afgelopen vijf jaar.

Beoordeling toekomstverwachtingen van familiebedrijven

“Het lijkt erop dat jonge werknemers in mindere mate de toegevoegde waarde van het familieaspect ervaren”, zegt Harald Dols, partner bij Strike. “Dit komt mogelijk doordat zij later zijn aangesloten bij de organisatie en dus niet aanwezig waren tijdens de opbouw en groei van het familiebedrijf. De jongere generatie zit boordevol goede ideeën, maar dat betekent niet dat je de waarde van de ervaren krachten moet onderschatten. Samen met de oprichtersfamilie zijn zij tenslotte de reden van het succes tot nu toe.”

Oprichtersfamilie remt innovatie af

Hoewel de oprichtersfamilie grotendeels verantwoordelijk is voor de behaalde successen, zegt een derde van de respondenten dat juist die familieleden noodzakelijke ontwikkelingen tegenhouden. Ook hier geven werknemers jonger dan 40 jaar dit aanzienlijk vaker (51%) aan dan hun oudere collega’s (23%). Volgens een kwart van de medewerkers leidt deze belemmering tot onvoldoende innovatie, hetgeen ook blijkt uit het feit dat er volgens 33 procent de afgelopen vijf jaar te weinig is veranderd.

Beoordeling innovatiekracht van familiebedrijven

“Hoe adequater je kunt reageren op je omgeving, des te groter zijn je overlevingskansen”, stelt Harald Dols. “Hiervoor moet je een open mindset aanhouden en je vizier gericht hebben op de toekomst. Want hoewel ik de bedrijfshistorie en organisatietradities erg hoog heb zitten, mogen deze in geen geval innovatie afremmen. Sterker nog, de juiste inzet ervan levert juist een positieve bijdrage aan het succes van familieondernemingen.”

Ontbreken duidelijk beslissingsproces

Uit het onderzoek blijkt verder dat niet enkel de oprichtersfamilie ten grondslag ligt aan beperkte innovatie. Ook zegt maar liefst 29 procent dat het binnen zijn familiebedrijf ontbreekt aan een duidelijk beslissingsproces. Zo worden belangrijke besluiten volgens 45 procent nog steeds voornamelijk achter gesloten deuren genomen en spelen hiërarchie (38%) en familiebelangen (36%) een te grote rol.

Beoordeling beslissingsprocessen bij familiebedrijven

“Bij familieondernemingen lopen naast ervaren krachten over het algemeen ook veel jonge talenten rond”, duidt Harald Dols. “Het is zonde om niet van beide krachtenvelden gebruik te maken. Door iedereen mee te nemen in het beslissingsproces creëer je niet alleen meer betrokkenheid, maar heb je ook de mogelijkheid betere keuzes te maken. Hiervoor is het wel noodzakelijk een transparant beslissingsproces in te richten.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie