Naar inhoud

“Stap met je accountant in de wereld van virtual reality”

Virtual reality voor boekhouders. Het lijkt een contradictio in terminis, maar niets is minder waar. Een VR-oplosing is de nieuwste vinding in de accountancy. Hiermee kunnen accountants hun klanten op een leuke manier inzicht geven in hun administratie. Geen ellenlange lijsten met cijfertjes meer doorworstelen, maar inzicht krijgen met een game-achtig 3D-overzicht. En dat is niet alleen leuk, het biedt ook betere, andere en nieuwe inzichten.

André Kwakernaat is niet vies van een beetje innovatie. Met de oprichting van Twinfield was hij al een van de eersten die geloofde in online boekhouden. “Niemand geloofde dat online boekhouden daadwerkelijk een succes zou worden en moet je nu zien”, vertelt hij. Inmiddels hoort het platform bij mediaconcern Wolters Kluwer en wordt het naast de producten Basecone en Alure door de divisie Tax en Accounting in de markt gezet. Kwakernaat is nu directeur van het Innovatielab van Wolters Kluwer Tax en Accounting in Europa. In deze kweektuin gaat hij op zoek naar innovaties die het accountantsvak verder brengen in de vaart der volkeren.

Hoe kwam je op het idee van een VR-oplossing?

Ik was in Engeland toen ik hoorde over een groep mensen die de windmolens ver op zee zou gaan bekijken. Toen deze mensen van wal gingen bleek het flink te stormen. Ze zetten de tocht voort maar kwamen ernstig zeeziek weer thuis. Een slimmerik bedacht toen een virtual reality oplossing waarmee je zonder zeeziek te worden toch de windmolens van dichtbij kon aanschouwen. Toen ik dat hoorde dacht ik meteen aan de accountancy. Zonder draaierig te worden van al die cijfertjes kun je toch inzicht krijgen in je administratie. En toen zijn we meteen aan de slag gegaan.” 

Hoe werkt het?

Wanneer je de VR-bril opzet, zie je de administratie van je bedrijf. Je handbewegingen worden geregistreerd en hiermee bedien je het menu in de VR-oplossing. Zonder een toetsenbord aan te raken dus. Eenmaal in de administratie zie je een kluis. Je ziet hier facturen uitgaan en zakjes geld naartoe vliegen. Hier wordt in een oogopslag al duidelijk dat sommige bedrijven niet op een vast tijdstip in de maand factureren. Dat is financieel niet handig. Maar goed, de klanten en leveranciers zijn afgebeeld als huisjes. Alles in 3D hè? Flats voor de grote klanten en huisjes voor de kleinere. Als ze niet op tijd betalen begint zo’n huisje te branden, opletten geblazen dus! Tja, ik kan er heel lang over doorgaan. Je zou het eigenlijk moeten zien.’  

Wat heeft een accountant eraan?

Stel, je komt op een plek waar net een ongeluk is gebeurd. Je ziet van alles, maar je kunt niet zien hoe het ongeluk plaats heeft kunnen vinden. Je zou de film wel terug willen spoelen. Dat is in dit geval ook zo. In plaats van een statische foto van de administratie van je klant, kan de accountant nu een 'video' laten zien, die ook nog eens interactief is. Zo krijg je een veel beter inzicht.”

Hoe gaan accountants het gebruiken?

Ik zie voor me dat accountants op hun kantoor een VR-room inrichten en daar hun klanten uitnodigen voor een sessie met deze toepassing. Het is echt als hulpmiddel voor accountants bedoeld waarmee ze de administratie voor hun klanten leuker en inzichtelijker kunnen maken. De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Ze krijgen een veel beter beeld van hun eigen organisatie door deze oplossing dan door wat cijfers op papier. De oplossing is nog niet op de markt. Dit is een prototype. De eerste reacties zijn erg positief, maar we gaan eerst verder onderzoeken hoe accountants dit in kunnen inzetten.” 

Hoe ziet de toekomst van de accountancy er dan uit?

Er zijn een paar factoren die de branche beïnvloeden. Zo zijn er natuurlijk de technologische factoren zoals virtual reality, internet of things, big data en artificial intelligence. Hiermee zal een hoop uit handen worden genomen van de accountant. Hij zal zich veel meer moeten richten op de rol van business advisor, het adviseren van zijn klanten. Daarnaast zal hij ook moeten leren om met technologie om te gaan. Straks komt generatie Z op de arbeidsmarkt. Deze mensen zijn nu tussen de 5 en de 20 jaar oud. Die weten niet beter dan dat alles digitaal is. Traditionele accountants gaan het daar nog moeilijk mee krijgen.”

Waar zijn jullie nog meer mee bezig?

Natuurlijk zijn we steeds onze bestaande systemen aan het verbeteren en slimmer aan het maken. Daarnaast zijn we ook bezig met de ontwikkeling van apps, zoals de Walletcoach. De app, op basis van slimme 'bots'helpt je bijvoorbeeld met sparen voor een zelfgekozen doel. Ondertussen beantwoordt de app ook je financiële vragen. Erg interessant voor zzp'ers en startups. Vanuit deze app kan je dan weer doorlinken naar onze andere producten. Weet je wat het is? In het woord innovation zit het woordje 'no' verscholen. Veel bedrijven zijn bang om die stap te zetten. Natuurlijk moet je onderzoek doen en een business case opzetten, maar vervolgens moet je het ook gewoon doen en maar zien. En blijven door ontwikkelen, je bent nooit klaar. Dat is bij het opzetten van Twinfield succesvol geweest en ik voel gewoon dat we met deze oplossingen ook weer goed zitten.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie