Naar inhoud

Stappenplan voor retailers om compliant aan de SCA te worden

Nieuwe betaalpartijen schieten als paddenstoelen uit de grond, terwijl bestaande spelers uitbreiden met nieuwe, innovatieve oplossingen of deze grensoverschrijdend gaan aanbieden. Het meest recente voorbeeld is Apple Pay, dat nu beschikbaar is gemaakt door ING in Nederland. Om de betaalmarkt veilig en overzichtelijk te houden voor betaalpartijen, consumenten én retailers is de Payment Services Directive 2 (PSD2) in het leven geroepen. De nieuwe betaalwet is inmiddels al een poosje van kracht, maar nog niet alle voorschriften zijn officieel ingevoerd.

Een van de laatste loodjes is de Strong Consumer Authentication (SCA), ook wel bekend als de tweestapsverificatie. Vanaf 14 september 2019 moeten alle betaaltransacties hieraan voldoen. Deze deadline nadert met rasse schreden, terwijl pas een kwart van de Europese bedrijven compliant is. De hamvraag is dus wat je als retailer moet doen om dit te faciliteren. FinTech-onderneming Entersekt zet een stappenplan uiteen.

1. Begrijp hoe het nieuwe check-out-proces eruit komt te zien

SCA houdt in dat wanneer een consument een aankoop doet van meer dan 30 euro hij deze goed moet keuren met minimaal twee van de drie veiligheidsfactoren. Dit zijn:

  1. de bezitsfactor – iets wat je hebt, zoals je mobiele telefoon;
  2. de kennisfactor – iets wat je weet, zoals je persoonlijk identificatienummer (PIN);
  3. de inherente factor – iets wat je bent, zoals je vingerafdruk.

Een voorbeeld is wanneer een klant via zijn smartphone een nieuw paar schoenen koopt van 80 euro. De betaling moet dan met nog minstens één andere factor geauthentiseerd worden. De smartphone is namelijk de eerste factor en een persoonlijke code of vingerscan als tweede factor zorgt dat de transactie in lijn is met PSD2.

2. Bepaal welke betalingen met SCA geverifieerd moeten worden

SCA geldt alleen voor betalingen die geïnitieerd worden door de shopper. Op twee momenten moet een transactie met tweestapsverificatie geauthentiseerd worden: wanneer de transactie meer dan 30 euro bedraagt én wanneer het de eerste keer is dat een klant een transactie bij je webshop uitvoert. Dit maakt het zeer waarschijnlijk dat ook jouw klanten met deze transacties te maken krijgen. Dit betekent dat je betaalpartners – en de bank van de consument – ervoor moeten zorgen dat deze betalingen gemarkeerd worden als SCA-betalingen. Vandaar zijn de volgende twee stappen in het plan het meest cruciaal.

3. Neem je huidige betaalmethoden onder de loep

Welke betaalmogelijkheden bied je op dit moment aan in je webshop? De kans is groot dat je deze vraag met onder andere “iDEAL” beantwoordt. iDEAL wordt voor maar liefst 70 procent van de aankopen in Nederland gebruikt. PayPal, AfterPay en creditcardbetalingen zijn samen met betalen op rekening goed voor de andere 30 procent.

4. Check je betaalpartners op compliancy

Nu je weet welke betaalmethoden je aanbiedt en of jouw klanten te maken krijgen met transacties die met twee factoren geauthentiseerd moeten worden, is het belangrijk om te kijken of de betaalpartijen voldoen aan de SCA-eis. Voor de webshops die iDEAL aanbieden is er goed nieuws: iDEAL is al geruime tijd compliant met sterke klantauthenticatie. Er vindt namelijk bij alle banken die bij iDEAL zijn aangesloten al een extra verificatiestap plaats, zoals met de Raboscanner van Rabobank en met de persoonlijke code bij ING. Hierbij verandert dus niets.

Bied je ook PayPal, AfterPay of creditcardbetalingen als optie aan? Dan zit daar vaak een betaalgigant als Adyen of Mollie achter. Het is aan deze organisaties om compliant te worden met SCA. Wat dit voor jou als retailer betekent? Voorlopig nog even niets. Er wordt nu vanuit de betaalmarkt om uitstel van de deadline gevraagd, omdat veel organisaties nog niet aan de eis voldoen. Wanneer de infrastructuur van je betaalpartner compliant is, ontvang je vanuit die partij een nieuwe application programming interface (API) of software development kit (SDK) die je kunt integreren in je webshop.

Klantvertrouwen

Claudius van der Meulen, senior vice president bij Entersekt Europe, legt het belang van goede voorlichting over de SCA uit: “Er is op dit moment ontzettend veel aan het veranderen in de betaalmarkt en daarmee dus in retail. Er zijn nieuwe regels waar zowel betaalpartijen als webshops rekening mee moeten houden, omdat van alle partijen verwacht wordt dat ze zich eraan houden. Dit is niet alleen cruciaal voor de customer experience en dus het succes van een webshop, maar draagt ook veel bij aan het klantvertrouwen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie