Naar inhoud

Starre softwarelicenties frustreren zakelijke gebruikers

Softwareleveranciers en fabrikanten van smart devices moeten flexibele en aanpasbare licentiemodellen en pakketoplossingen aanbieden om aan de behoeften in de markt tegemoet te komen en hun omzetkansen te vergroten. Want starre softwarelicenties en modellen voor het aanbieden van applicaties wekken frustratie bij moderne zakelijke gebruikers. Zij willen software gebruiken op de devices van hun keuze en alleen betalen voor wat ze werkelijk inschakelen.

Eisen softwareoplossingen

Dit is te lezen in het onderzoeksrapport ‘State of Software Monetization’, dat deze week is gepubliceerd door Gemalto. Aan het wereldwijde onderzoek van de onderneming gespecialiseerd in digitale beveiliging namen 600 softwaregebruikers en softwareleveranciers deel. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne. De resultaten wijzen op veranderingen in de eisen die zakelijke gebruikers aan softwareoplossingen stellen.

Afname software verandert

De manier waarop software wordt afgenomen verandert. Zakelijke gebruikers willen bijvoorbeeld alleen bepaalde functies hebben, de software gebruiken op de apparaten van hun keuze en alleen betalen voor wat ze werkelijk gebruiken”, aldus Jamie Longmuir, expert software monetization bij Gemalto. “Independent software vendors moeten inspringen op de veranderende behoeften van hun klanten. We merken dat illegale software, reverse engineering en al dan niet opzettelijke overtredingen van de licentievoorwaarden ISV’s er nog altijd van weerhouden om munt uit hun software te slaan. Het aanbieden van software op de manieren waarop klanten die willen gebruiken, is belangrijker dan ooit om een gebruikservaring te bieden die de verkoop stimuleert.”

Flexibele pakketoplossingen

Volgens het onderzoek vindt de overgrote meerderheid van zakelijke gebruikers (85%) dat softwareleveranciers zich voortdurend moeten aanpassen aan de veranderende marktbehoeften. Zo geeft 83 procent aan dat flexibele pakketoplossingen en de toegankelijkheid van software op uiteenlopende apparaten voor hen van cruciaal belang zijn. Vier op de vijf respondenten zijn daarnaast van mening dat software toekomstbestendig moet zijn om succesvol te kunnen zijn.

Problemen licentiebeheer

ISV’s en fabrikanten van smart devices hebben er nog altijd moeite mee om hun software ten gelde te maken. Slechts één op de tien ondervindt geen problemen met het licentiebeheer. Back-officetaken en de afdwinging van licentievoorwaarden vormen de belangrijkste uitdagingen. De belangrijkste back-officepijnpunten zijn:

· de kosten van het verlengen en beheren van licenties (87%);

· de tijd die nodig is voor het verlengen en beheren van licenties (83%);

· de tijd en kosten die opgaan aan niet-productgerelateerde ontwikkelingsprocessen (82%);

· onvoldoende inzicht in de manier waarop producten worden gebruikt (68%).

Frustratie zakelijke gebruikers

Zakelijke gebruikers van software geven blijk van frustratie met betrekking tot traditionele, starre softwarelicenties en pakketoplossingen en de manier waarop leveranciers hun software aanbieden. Steeds meer bedrijven willen applicaties via internet afnemen, betalen op basis van metingen van het werkelijke gebruik en gebruikmaken van apparaatonafhankelijke licentiemodellen. Slechts één op de tien ondervindt geen problemen met softwarelicenties.

Starre overeenkomsten

De overige zakelijke softwaregebruikers zien starre overeenkomsten, tijdrovende processen voor het registreren van klanten en het verlies van licentiecodes als de belangrijkste struikelblokken. De belangrijkste voorkeuren ten aanzien van softwarelicenties zijn:

· bedrijfsbrede licenties (59%);

· licenties voor bedrijfslocaties (45%);

· licenties voor gelijktijdige gebruikers (40%).

Gebruik software zonder licentie

Gebrekkige naleving van de licentievoorwaarden vormt een steeds grotere zorg van softwareleveranciers, of dit nu opzettelijk of onopzettelijk gebeurt. 80 procent maakt zich zorgen over het gebruik van software zonder licentie, een stijging ten opzichte van circa 75 procent in 2012. De belangrijkste hoofdbrekens met betrekking tot het gebruik van software zonder licentie zijn:

· diefstal van intellectueel eigendom door concurrenten (59%);

· opzettelijke schendingen van de licentievoorwaarden (56%);

· softwarepiraterij (48%).

Verbeterpunten

De helft van de zakelijke gebruikers geeft toe dat zij soms in strijd handelen met licentieovereenkomsten. Volgens hen zouden softwareleveranciers hun dienstverlening op de volgende manieren kunnen verbeteren:

· meer duidelijkheid verschaffen over processen en software-audits (80%);

· het verbeteren van het bewaken en auditen van softwaregebruik (72%).

Oplossingen voor software monetization zijn de moeite van het implementeren waard. Twee derde van de respondenten die gebruikmaken van een dergelijke zakelijke oplossing zegt dat hun systeem, voor het ten gelde maken van software, in minder dan zes maanden tijd operationeel was.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Gemalto.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie