Naar inhoud

Status inkoopdigitalisering belemmert inkopers in nieuwe rol

Met de status van de inkoopdigitalisering is het bij grote Nederlandse ondernemingen matig gesteld. Maar liefst 82 procent van de inkoopfunctionarissen bij deze bedrijven klaagt over het gebrek aan gedigitaliseerde inkoopprocessen binnen de organisatie. Het proces van inkopen naar betalen – Procure-to-Pay – blijkt redelijk geautomatiseerd te zijn. Daarentegen zijn gedigitaliseerde aanbestedingsprocessen, digitaal beheer van leveranciers en real-time inkoopanalyses nog heel ver weg. Wat ook opvalt, is dat slechts één op de vijf inkopers vanaf de smartphone toegang heeft tot alle inkoopprocessen. Het belemmert de transitie van de inkoper van kostenbespaarder naar strategische gesprekspartner van marketing en sales.

Status inkoopdigitalisering

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Status van inkoopdigitalisering binnen top van Ondernemend Nederland’. De publicatie is opgesteld door SynerTrade, aanbieder van softwareoplossingen voor inkoop, en gebaseerd op een onderzoek van onderzoeksbureau Conclusr Research onder 206 inkoopmanagers van Nederlandse organisaties met een minimale jaaromzet van 25 miljoen euro. Dit telefonische onderzoek heeft eind 2016 plaatsgevonden.

Veranderend takenpakket

De ontevredenheid over het gebrek aan digitaal gereedschap gaat gepaard met het veranderende takenpakket van inkoopmanagers. Uit het onderzoek blijkt dat de rol van inkoper verschuift van kostenbespaarder pur sang naar een strategische gesprekspartner van marketeers en salesprofessionals. 73 procent van de respondenten bevestigt deze transitie.

Actuele managementrapportages

Mede onder druk van de directie hecht inkoopmanagement daarom steeds meer waarde aan het genereren van actuele en inzichtelijke managementrapportages rondom kwaliteit van ingekochte producten en diensten of voorspellende analyses over toekomstige aanbestedingen. Echter, de ondervraagde inkoopmanagers geven aan dat zij op dit moment onvoldoende in staat zijn te voorzien in deze behoefte.

De rol van inkoper verschuift van kostenbespaarder pur sang naar een strategische gesprekspartner van marketeers en salesprofessionals.

Andere invulling kostenreductie

Het kleine aantal organisaties dat wel tevreden is over de mate van automatisering, geeft aan dat gedigitaliseerde inkoopprocessen minimaal 7,5 procent kostenbesparingen opleveren op inkoopkosten. “Kostenreductie krijgt een andere invulling”, zegt Marcel Doppenberg, country manager Benelux en UK bij SynerTrade. “De tijden dat inkopers alleen werden afgerekend op het bedingen van de laagste inkoopprijzen lijken definitief voorbij.”

Behoefte aan digitale oplossingen

“Om een gedegen gesprekspartner voor de business te zijn, is er behoefte aan meer digitale oplossingen”, aldus Doppenberg. “Tegelijkertijd zegt de inkoopmanager dat de noodzaak hiervoor nog niet hoog genoeg op de agenda van algemeen en IT-management staat. Het lijkt erop, dat de afdeling inkoop achter in de rij staat bij de digitale transformatie van organisaties.”

Vormgeving digitale transformatie

“De massale ontevredenheid over de status van digitalisering van inkoopprocessen heeft ons verrast”, stelt Ton Ketelaars, algemeen directeur van Conclusr. “Zeker omdat digitale transformatie een hot item is vandaag de dag. Het merendeel van de respondenten geeft eveneens aan dat ze maar moeilijk hun weg weten te vinden door het ondoorzichtige leverancierslandschap. Dus dit is ook een oproep aan technologieleveranciers en dienstverleners om organisaties daarbij te helpen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SynerTrade.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie