Naar inhoud

Steeds meer behoefte aan scholing werkend Nederland

Werkend Nederland heeft meer dan voorheen de behoefte om zich te blijven scholen. Ook de politiek stimuleert al jaren dat werkenden zich gedurende hun carrière moeten blijven ontwikkelen. Onderwijsinstellingen hebben daarom actief de jacht geopend op potentiële studenten. Het aanbod van thuisopleidingen wordt daarmee steeds groter en gevarieerder. Met succes, want veel Nederlanders blijken één of meer commerciële aanbieders van dergelijke opleidingen en cursussen te kennen.

Commerciële onderwijsaanbieders

Dit blijkt uit een representatief onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) noemt spontaan minstens één aanbieder van thuisopleidingen. Wanneer een opsomming van commerciële aanbieders wordt getoond, geeft zelfs 88 procent van de Nederlanders aan minstens één aanbieder van de thuisopleidingen te kennen.

Naamsbekendheid thuisopleidingen

Edgar de Beule, directeur van Markteffect, geeft aan dat een hoge naamsbekendheid voordelen kan bieden voor aanbieders van thuisopleidingen. “Uit eerder onderzoek van ons onder werkend Nederland is gebleken dat 35 procent behoefte heeft aan een opleiding of training om werkgerelateerde kennis bij te spijkeren. Gezien deze behoefte van werkend Nederland, kan een hoge naamsbekendheid veel potentie bieden voor de aanbieders. Naast de commerciële aanbieders kunnen ook de klassieke, veelal bekostigde onderwijsinstellingen kansen benutten om werkend Nederland te blijven voorzien van opleidingen en cursussen.”

Lokale binding onderwijsinstellingen

Op dit moment laten onderwijsinstellingen deze kans liggen”, stelt De Beule. “Dit terwijl hun lokale binding met het bedrijfsleven vaak vele malen sterker is door de wederzijdse afhankelijkheid in de vorm van stageplaatsen bijvoorbeeld. Maar niet alleen de binding met het bedrijfsleven biedt kansen voor onderwijsinstellingen, ook de binding met oud-studenten is erg sterk en bovendien speelt de regionale bekendheid van de onderwijsinstellingen een rol.”

Gemak thuisopleidingen

De onderzoeksresultaten tonen aan dat 42 procent van de Nederlanders een positieve associatie heeft bij thuisopleidingen. Vaak wordt genoemd dat thuisopleidingen gemak bieden. Zo geeft men aan dat het positief is dat de eigen tijd kan worden ingepland en dat opleidingen in een eigen tempo gevolgd kunnen worden.

Toenemende concurrentiestrijd

De Beule verwacht grote veranderingen de komende jaren. “Klassieke onderwijsinstellingen zullen steeds meer inzien dat het aanbieden van opleidingen en cursussen aan werkend Nederland veel kansen biedt. De onderwijsinstellingen wensen de vruchten te plukken door de komende jaren in te spelen op de wens vanuit het bedrijfsleven om personeel blijvend te laten ontwikkelen middels scholing en cursussen. De concurrentiestrijd zal steeds groter worden.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie