Naar inhoud

Steeds meer jongeren shoppen mobiel en kijken over de grens

Het is geen geheim dat de Nederlandse e-commercesector al geruime tijd in de lift zit en indrukwekkende groeicijfers laat zien. Inmiddels koopt bijna 90 procent van de Nederlanders weleens iets online, geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops en wordt op totaalniveau 23 procent van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten online uitgegeven. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat hij hiervoor vaker zijn mobiel zal gebruiken, en dat hij vaker over de grenzen bij buitenlandse webshops gaat kopen.

Dit blijkt uit een consumentenonderzoek onder 5.000 Nederlanders dat marktonderzoeksbureau GfK heeft uitgevoerd in opdracht van ShoppingTomorrow, het onderzoeksplatform van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Voortgaande groei e-commerce

Op dit moment geven Nederlanders 23 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over 5 jaar is opgelopen tot 35 procent. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43 procent van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food & nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een meer dan verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden, in termen van online aandeel in bestedingen.

Het verwachte online aandeel over 5 jaar

Meer online boodschappen doen

Het online aandeel van food & nearfood-producten, waaronder ook de dagelijkse boodschappen vallen, ontwikkelt zich zelfs van 3 procent nu naar 18 procent in 2022, aldus de consument. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment nog geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid, waardoor men geen noodzaak ziet om online te kopen. Ook het feit dat consumenten versproducten zelf willen uitkiezen, en dat dus niet willen overlaten aan een online supermarktmedewerker, is voor bijna de helft van de Nederlanders reden om hun boodschappen niet online te doen. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen (21%).

Mobiel als driver van online groei

Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Waar dit er in het eerste half jaar van 2016 nog maar 3,8 miljoen waren, is het aantal mobiele shopping-trips in de eerste helft van 2017 opgelopen tot 10,6 miljoen. Mobile commerce is dan ook bij uitstek een van de drivers achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47%) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15- tot en met 34-jarigen ligt dit percentage al op 70 procent. Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het shoppen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22 procent maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14 procent shopt uitsluitend via apps op hun mobiele telefoon.

Uitdagingen voor mobile commerce

Ook de toekomst van mobiel shoppen ziet er rooskleurig uit. Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over 5 jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52 procent dat hun mobiel binnen 5 jaar hun belangrijkste online shopping device is. Toch liggen er ook nog grote uitdagingen op het gebied van mobile commerce, met name op het gebied van verbeteringen rondom gebruiksgemak en contentweergave. Op dit moment is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website (40%). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37%) en het browsen en surfen op mobiele website (33%) worden als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel hier niet voor te gebruiken.

Azië wordt steeds populairder

Tegelijkertijd zien we dat Nederlanders steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Vooral Azië is in trek. Kocht in 2015 24 procent van de Nederlandse consumenten weleens iets bij Aziatische webshops, in 2017 is dat percentage opgelopen tot maar liefst 42 procent. Ook op dit vlak zijn jongeren koploper. 56 procent van de 15- tot en met 34-jarigen en 49 procent van de 35- tot en met 49-jarigen shoppen weleens via Aziatische webwinkels. De Nederlandse consument raakt ook steeds meer bekend met de mogelijkheid om via Aziatische webshops te winkelen. In 2015 was de meest genoemde reden om niet via Aziatische webwinkels te shoppen het feit dat men de mogelijkheid überhaupt nog niet in overweging had genomen. Nu is het gebrek aan vertrouwen in de productkwaliteit die Aziatische webshops bieden de meest genoemde reden om daar niet te bestellen (33%). Ook vinden Nederlandse consumenten het vaak toch makkelijker om gewoon via een Nederlandse website te bestellen (32%). Desondanks verwacht een kwart van de huidige niet-kopers binnen 5 jaar hun bezwaren aan de kant te zetten en te worden verleid tot het plaatsen van een bestelling in Azië.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ShoppingTomorrow.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie