Naar inhoud

Stem-gestuurd winkelen is ook in Nederland sterk in opmars

Het gebruik van stemassistenten, zoals Apple's Siri, Google's Assistant en Alexa van Amazon, lijkt naar Nederland over te waaien vanuit de Verenigde Staten van Staten en het Verenigd Koninkrijk. De verwachting is dat stem-gestuurd winkelen ook in Nederland groot wordt. Zo neemt de bereidheid van consumenten om producten stem-gestuurd te kopen flink toe. Nu is al 1 op de 10 consumenten bereid aan voice-assisted shopping te doen. Dit stijgt naar 18 procent in 2021. Onder early adaptors is dat tegen die tijd zelfs 33 procent. Hierbij geldt gemak als belangrijkste argument.

Populariteit stem gestuurd winkelen stijgt

Ondanks de stijgende populariteit van voice in het winkelproces is veiligheid een belangrijk thema. Zo heeft 42 procent van de consumenten nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van stem-gestuurd winkelen. Bovendien gebruikt 86 procent bij voorkeur de eigen smartphone in de plaats van een apart apparaat. Consumenten zijn vooral bereid stem-gestuurde aankopen te doen bij supermarkten, elektronicawinkels en drogisterijen. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en consultancybureau Q&A onder ruim 1.200 consumenten en 87 retailers in opdracht van ABN AMRO. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘The voice of Nederland’.

Retailers omarmen stem-gestuurd winkelen

Naast de steeds grotere populariteit onder consumenten beschouwen ruim 6 op de 10 retailers gestuurd winkelen als een kans. Binnen drie jaar verwacht 56 procent dit alleen of met een partner aan te bieden. Samenwerking met een partner lijkt het meest kansrijk, omdat de kosten voor veel winkeliers een drempel zijn. Op dit moment is 1 op de 10 winkeliers bezig met het aanbieden van voice-assisted shopping. De meeste retailers zien voldoende aanleiding om stem-gestuurd winkelen te omarmen. Zo denken zij dat het aankoopproces gemakkelijker wordt, hun bedrijf toekomstbestendiger wordt en verwachten zij een sterke groei van dit koopkanaal. Van de winkeliers die nu in de voorhoede zitten, is driekwart van plan in de komende drie jaar werk te maken van voice-assisted shopping.

Veiligheid voice-assisted shopping vergroten

Nu het gebruik van voice onder consumenten aan populariteit wint, kunnen winkeliers hier op inspelen. “Nederland hoort bij de Europese online koplopers en de trend om ook in ons land stem-gestuurd winkelen via een app of device te omarmen, biedt kansen. Er moet wel worden geïnvesteerd in de veiligheid van voice-assisted shopping om het vertrouwen van de consument te vergroten”, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. “De acceptatiegraad onder consumenten gaat in de komende drie jaar echter sterk stijgen en ook retailers zijn enthousiast.”

Bewaking consumentendata cruciaal voor acceptatie

“Hierbij is het ontwikkelen van een effectieve voice-strategie cruciaal”, stelt Hofstede. “Winkeliers moeten eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voice-kanaal en de early adopters vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen. Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, leidt dit tot omzetverlies. Ook moeten retailers een hoge prioriteit geven aan privacy en de bewaking van consumentendata, om nog bestaande drempels voor consumenten weg te nemen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie