Naar inhoud

Sterke beloftes breng je met storytelling onder de aandacht

Kennen jouw potentiele klanten jouw merkbelofte? Weten ze wat jouw merk, je dienst of je product zo bijzonder en onweerstaanbaar maakt? Gefeliciteerd, dan ben je goed bezig en kun je je kostbare tijd besteden aan iets anders dan dit te lezen. Maar wat als dat niet zo is? Wat moet je doen om te zorgen dat je potentiele klanten jouw geweldige aanbod te zien of te horen krijgen? Be good and tell it.

Het lijkt een enorme open deur. Want het lijkt vanzelfsprekend dat je ervoor zorgt dat iedereen die behoefte heeft of kan hebben aan jouw aanbod weet dat het er is en dat ze daarvoor bij jou moeten zijn. Toch?

Maar doe je wel genoeg? Vaak denken we dat een goede, actuele website volstaat plus aanwezigheid op Facebook en Instagram waar je regelmatig nieuwtjes post, zoals recepten, evenementen, foto’s en video’s van de wijze waarop mensen je product gebruiken. En ga zo maar door. Maar dat volstaat niet altijd. Want je concurrenten zitten ook niet stil.

Laat zien wat je belooft

Ik refereerde er al even aan in mijn vorige artikel Het nakomen van jouw belofte is doorslaggevend voor succes: veel bedrijven verzuimen om hun belofte in de vorm van hun slogan op hun website te zetten. Terwijl dat toch nog steeds een van de belangrijkste uithangborden van je aanbod is.

Dus doe zoals Retera De Natris Accountants, een voorbeeld dat ik al eerder aanhaalde. Op de website van deze organisatie staat de slogan ‘Aandacht voor morgen’. Daarmee wordt beloofd niet alleen terug te kijken, waar het bij de meeste accountants bij blijft, maar samen met je vooruit te kijken naar de toekomst. Dus zorg dat iedere potentiele klant kennis kan maken met wat je te vertellen hebt. Online kun je 1.001 tips vinden voor een succesvolle marktbewerkingsaanpak. Ik geef je een paar voorbeelden die mij positief zijn opgevallen

Storytelling: vertel net als Vinuno een geweldig verhaal

Misschien wel het belangrijkste van alles: vertel je verhaal. Waarom doe je wat je doet? Wat is de oorsprong van je merk? Waarom heb je jouw bedrijf opgericht? Wat was de aanleiding? En wat wil je bijdragen aan het leven of de zaken van je klanten? Want daar zijn potentiele klanten steeds vaker in geïnteresseerd.

Een prachtig voorbeeld hiervan is Vinuno. Een kleine wijnimporteur die storytelling tot een ware kunst heeft verheven, in dubbel opzicht. Op de website wordt het eigen verhaal verteld. Dat de importeur wijn dichterbij wil brengen door bijzondere verhalen van bevlogen wijnboeren te laten zien. Zo zet Vinuno elke maand een nieuw filmpje van een wijnmaker op Facebook. In dat filmpje vertelt een bottelier zijn verhaal over zijn filosofie en de tegenslagen die hij heeft moeten overwinnen. Zo laat hij zijn passie zien voor de wijn die hij maakt en wat hij daarbij belangrijk vindt. Als je dat filmpje ziet, wil je direct zijn wijn bestellen. Omdat je het verhaal gelooft en je het die man gunt dat hij zijn wijn verkoopt. Vinuno maakt zo van zijn weblog een winelog.

Spread the word

Laatst was ik op vakantie op het eiland Gozo, het kleinere zusje van Malta. En daar heb ik een bootje geboekt om in het weekend lekker een stukje te kunnen varen naar de beroemde Blue Lagoon bij het eilandje Comino. En om dat voor elkaar te krijgen heb ik net zoals ieder ander via Google gezocht met zoektermen als ‘Gozo boat rental’ en varianten daarop. Toch vond ik niet direct wat ik wilde. Ja, er kwamen wel wat mogelijkheden voorbij, maar die pasten net niet goed genoeg bij mijn wensen. Pas toen ik, wijzer geworden door de websites die ik tegenkwam, heel gericht ging zoeken op ‘speedboat hire Gozo’, vond ik het soort bootje dat ik zocht. Dat was echter meer te danken aan mijn volharding dan aan goede search engine optimalization (SEO) door de bootverhuurder. Als ik er de brui aan had gegeven, had ik hem nooit gevonden. En had hij zijn bootje niet verhuurd.

Online

Dus het is best belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen je makkelijk kunnen vinden. SEO en eventueel ook search engine advertising (SEA) kunnen je daarbij helpen, al hoor ik de laatste tijd vaker dat steeds meer mensen de advertenties van Google overslaan. In het geval van de bootverhuurder kan adverteren op Facebook een goede aanvulling zijn. En het vindbaar zijn op TripAdvisor, Zoover, Instagram en dergelijke platformen.

Dan is het goed om te weten wie je potentiele klanten zijn, op welke plekken ze zich oriënteren en met welke woorden of zinnetjes ze zoeken. Google Trends kan je daarbij helpen: je kunt daarop terugvinden op welke zoektermen het meest wordt gezocht. En misschien kun je nog een stapje verder gaan, zoals nieuws en achtergrondinformatie delen met je doelgroep.

Contentmarketing

Het woord zegt het al, bij contentmarketing draait het om de inhoud. Je maakt reclame voor je merk of je producten met een inhoudelijke benadering, waardoor het meer als een redactionele uiting dan als reclame wordt gezien. Eigenlijk is het verkopen zonder te verkopen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen en e-mailen van nieuwsberichten, whitepapers, casestudies, vlogs, blogs, infographics en artikelen in kranten en magazines.

Zo is bijvoorbeeld Patisserie de Rouw uit Vught actief op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube met foto’s en filmpjes van haar gebakjes; kleine kunstwerkjes die het water je in de mond laten lopen. Dit alles samen maakt dit prachtige bedrijf ‘bovenscheidend’. De passie, het vakmanschap en het oog voor detail zijn daarvoor belangrijke kernwaarden. Check ook eens de tien richtlijnen van contentmarketinggoeroe Steven Van Belleghem voor het effectief gebruiken van contentmarketing.

Influencers inzetten

In mijn boek ‘Bovenscheidend Vermogen’ staat een mooie case van Santa Maria Tex Mex over marketing met behulp van influencers. Deze levensmiddelenproducent heeft drie zogeheten social influencers – bloggers of vloggers en andere invloedrijke personen op social media, dus mensen met veel volgers en fans – aan het koken met verschillende producten van het merk gezet. Die hebben vervolgens hun fans opgeroepen zich op te geven als insider en ook met producten van het merk te koken. Slim, want zo voel je je een stukje dichter bij jouw held staan.

Deze insiders zijn ook aan de slag gegaan, hetgeen resulteerde in ruim 1.000 social posts waarmee ze hun eigen volgers hebben bereikt met meer dan 600 recepten. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien niet zo veel. Maar hoeveel mensen gaan er nu actief online met jouw producten aan de slag en vertellen daar anderen weer over?

Online én offline versterken elkaar

Natuurlijk zijn er nog eindeloos veel meer mogelijkheden om online te adverteren met jouw aanbod, zoals display advertising met banners en links. Of denk eens aan affiliate marketing, hetgeen inhoudt dat je een samenwerking aangaat met een andere partij – de merchant – die jouw promotiemateriaal op zijn website plaatst. Het voordeel van een dergelijke samenwerkingsvorm is dat je als affiliate pas hoeft te betalen wanneer je je vooraf afgesproken doelen hebt gerealiseerd. Daardoor werkt het eigenlijk op basis van no cure, no pay.

En vanzelfsprekend kun je ook effectief gebruik maken van de klassieke offline media, zoals folders als je traffic in de winkel wilt realiseren, radio en outdoor advertising. De ervaring leert dat online en offline media, mits goed gebruikt, elkaar versterken door een consistente ervaring te bieden.

Durf te experimenteren

Hoe dan ook, het loont zich om hiermee te experimenten. Probeer eens wat dingen op kleine schaal uit en meet welke effecten dat oplevert. Wat gebeurt er als je iets verandert in de media-mix, de timing, de boodschap, de omgeving waarin je de boodschap plaatst en dergelijke? En als je daar zelf geen tijd voor hebt of twijfelt aan je keuzes, laat je dan helpen door een goede expert.

Ik wens je veel succes en goede zaken!

Eerdere artikelen in deze serie zijn:

De auteur is eigenaar van ADDFOCUS, een bureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van het ‘bovenscheidend vermogen’ van merken en producten. In zijn boek ‘Bovenscheidend Vermogen, hoe jouw merk het verschil kan maken’ geeft hij een inspirerende analyse van dit vermogen van merken en geeft hij je de tips en tools om dit zelf te realiseren. Wat is het nu precies, waarom is het belangrijk, welke merken hebben het en hoe creëer je het zelf?

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie