Naar inhoud

Sterke groei abonnementen op streamingdiensten in Nederland

Nederlandse consumenten hebben in 2018 1,6 miljard euro aan digitale media besteed. Dit is een verdubbeling vergeleken met vier jaar eerder. Deze stijging zet verder door en in 2021 passeren deze bestedingen de grens van 2 miljard euro. De totale stijging in de komende vijf jaar komt naar verwachting uit op 30 procent. Ondanks de onzekerheid over de economie en de zorgen over de privacy en het vertrouwen in digitale media laten ook de adverteerdersbestedingen een opwaartse tendens zien.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Entertainment & Media Outlook voor Nederland 2019-2023 – Voorspellingen van de mediabestedingen door consumenten en adverteerders voor de komende vijf jaar’ van accountants- en adviesorganisatie PwC.

Groei gedreven door technologiereuzen

Abonnementen op een of meer van de grote streamingdiensten zijn populair bij consumenten. Naast deze grote hoeveelheid content kunnen consumenten ook nog eens kiezen uit maar liefst 500 uur nieuwe YouTube-content die per minuut beschikbaar komt. Daarnaast maken adverteerders ook dankbaar gebruik van de digitale mogelijkheden die de grootste mediabedrijven ter wereld bieden. Dit zijn slechts enkele voorbeelden die laten zien dat grote internationale aanbieders een cruciale rol spelen in de huidige markt.

“De laatste jaren is de groei in de markt vooral gedreven door deze internationale aanbieders en die trend zet zich alleen maar verder door”, duidt Casper Scheffer, industrieleider entertainment en media bij PwC. “Deze ontwikkeling wordt verder aangejaagd, omdat partijen als Disney, Apple en NBC Universal op de streamingmarkt komen en partijen als Google bijvoorbeeld investeren in lokaal nieuws.”

Bedrijven investeren actiever

Het onderzoek leert dat Nederlandse en West-Europese bedrijven na een lange periode van kostenreducties steeds actiever investeren. Dit doen zij door het toepassen van nieuwe technologie die het voor hen mogelijk maakt om de consumentenbeleving te verbeteren en te experimenteren met nieuwe verdienmodellen. Flexibele digitale abonnementen en persoonlijke aanbevelingen en advertenties zijn hier slechts enkele voorbeelden van.

“Het is de technologie die mediabedrijven én consumenten in staat stelt om de individuele behoeften centraal te stellen”, aldus Casper Scheffer. “Handelingssnelheid is in dit proces het toverwoord. Bestaande partijen combineren steeds vaker kennis en middelen met zusterbedrijven en concurrenten. Daarnaast zien we een groeiende bereidwilligheid om samenwerkingen te zoeken met start-ups en scale-ups.”

Lokale partijen kunnen het verschil maken

“Voor de korte termijn verwachten wij grote veranderingen in het videolandschap. Voor de lange termijn denken we dat thema’s als data, spraak-gestuurd zoeken en vergaande personalisatie een grote rol spelen. Opvallend is hierin het aandeel van lokale partijen die het verschil kunnen maken door hun begrip van de lokale cultuur en door in te springen op de behoefte aan vertrouwen van consumenten en adverteerders.”

Tip: Hét event over digital marketing in Nederland – ‘Digital Marketing in 1 Day’

  • Uiteenlopende onderwerpen op het gebied van digital marketing – van Ev Liu over haar strijd tegen plastic rietjes tot Sara Dol over haar 1,6 miljoen volgers op TikTok.
  • Leerzame praktijkvoorbeelden van onder meer bol.com, FBTO, Rabobank, Toto, VanMoof en VGZ.
  • Internationale keynote van Michael Tchong over trends in digital marketing.
  • Aandacht voor digital marketing in zowel business-to-consumer als business-to-business, met B2B-cases van onder andere Daelmans Banket, Exact, Kramp en Omron.
  • Deelnemers aan het event ontvangen het boek ‘Digital Marketing Pinball’ van Daniël Markus.
Lees meer over dit evenement
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie