Naar inhoud

Sterke groei van overzeese merkaanvragen van Chinese merken

Het aantal merkaanvragen in de Verenigde Staten van Amerika ingediend door Chinese merken is sinds 2014 met 800 procent toegenomen. Van de 120.000 buitenlandse handelsmerkaanvragen die in 2017 door Chinezen zijn ingediend, zijn er 50.000 geadresseerd aan de Amerikanen. Hieruit is te concluderen dat de VS de belangrijkste markt is voor Chinese merken. Voorheen waren dit de aangrenzende landen in Zuidoost-Azië. Het aantal representeert ongeveer 10 procent van alle aanvragen die in één jaar zijn ingediend bij de handelsmerkregisters van de VS.

Chinese focusmarkt

China is daarmee hard op weg om de Verenigde Staten in 2020 te overtreffen als 's werelds grootste bron van buitenlandse handelsmerkaanvragen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van CompuMark, aanbieder van onderzoeks- en beschermingsoplossingen voor handelsmerken, gebundeld in het rapport ‘Chinese Brand Go Global’. De analyse is gebaseerd op aanvragen in het internationale handelsregister. In de afgelopen twee jaar is het aantal Chinese aanvragen in buitenlandse registers verdubbeld, Chinese aanvragers dienden in 2017 bijna 120.000 aanvragen in.

Aanvragen binnen de grenzen

In eigen land blijft het Chinese merkenregister ook fenomenaal groeien. Met meer dan 1,4 miljard consumenten wordt de Chinese markt gezien als een belangrijk target voor internationale merken, dus wereldwijde merken laten hier massaal hun handelsmerken registreren. Enkele cijfers die de sterke groei onderstrepen:

  • Het merkenregister van China is de grootste ter wereld. In 2017 werden er meer dan vijf miljoen nieuwe merken toegevoegd.
  • Wereldwijd stonden 60 procent van de merkaanvragen in 2017 in het Chinese register. In september 2017 werden meer aanvragen in één week ingediend dan dat in heel 2016 werden ingediend bij het Europese Unie-register.

Het aandeel van wereldwijde handelsmerkaanvragen dat in China wordt ingediend, neemt nog steeds toe.

Informatie in aanvragen

Handelsmerkaanvragen bevatten informatie over markten (registratieland), tijd (indieningsdatum), bron (land van aanvrager) en bedrijfsactiviteit (branche en specificaties). In het onderzoek is uitgediept waar Chinese merkaanvragers zich bevinden, waar Chinese aanvragers vandaan komen en welke Chinese industrieën de groei van wereldwijde handelsmerken voeden.

Merkaanvragen als indicator economie

Jeff Roy, president van CompuMark, verklaart de groei: “Trends in merkaanvragen kunnen als krachtige indicatoren voor economische activiteit dienen. China is daar een goed voorbeeld van. Door het volume van het aantal aanvragen zijn in slechts vier jaar tijd Chinese wereldwijde merken van nummer 10 naar nummer 2 gestegen. Als de huidige stijging aanhoudt, zullen Chinese merken in 2020 de wereldwijde koppositie overnemen van Amerikaanse merken.”

Aantrekkingskracht van China

“China is met zijn aantrekkingskracht als 's werelds grootste interne markt en een populatie met groeiende koopkracht wereldwijd prominent aanwezig op de radar van merkeigenaren”, zegt Rob Davey, senior director managed solutions & global markets bij CompuMark. “En onze analyse toont aan dat Chinese merkaanvragers een aanzienlijke impact hebben op de wereldwijde handelsregisters.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van CompuMark.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie