Naar inhoud

Sterke merken blijven ook overeind in extreme omstandigheden

De COVID-19-pandemie is voor merken over de hele wereld misschien wel de ultieme stresstest. Sterke merken lijken overduidelijk de coronacrisis veel beter te doorstaan dan zwakkere merken. Het is voor ondernemingen dan ook lonend continu te investeren in marketing gericht op de lange termijn. Het mag geen verbazing wekken dat juist de technologiemerken momenteel de boventoon voeren. In de realiteit van vandaag blijft e-commercereus Amazon zonder twijfel ’s wereld waardevolste merk.


Waardevolste merken ter wereld

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2020 – New Days + New Ways’ van marktonderzoeksbureau Kantar en communicatiebureau WPP. Deze ranglijst wordt vastgesteld door consumer insights te combineren met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van merken, gebaseerd op marktgegevens van financieel dienstverlener Bloomberg. Voor het onderliggende onderzoek zijn aan bijna 4 miljoen consumenten wereldwijd vragen voorgelegd over meer dan 17.500 verschillende merken in 51 markten.

COVID-19 als stresstest voor merken

Als jij nog niet zo lang geleden van plan was een stresstest voor merken te ontwerpen, heb jij vast en zeker niet gedacht aan een pandemie die in slechts luttele maanden een bloeiende wereldeconomie stopzet en het lot van merken in uiteenlopende sectoren op de proeft stelt. Maar als jij de impact van het coronavirus op de 100 waardevolste merken ter wereld in 2020 mocht voorspellen, had jij dan ingeschat dat de waarde van de top 100 met maar liefst 6 procent is gestegen in navolging van 7 procent vorig jaar?

Groei sterke merken ondanks crisis

Toch is dat precies wat er in het merkenlandschap is gebeurd in de afgelopen maanden. Voor de pandemie namelijk uitbrak, zag het ernaar uit dat de totale merkwaarde van de top 100 met 9 procent zou groeien. En ondanks COVID-19 hebben de 100 waardevolste merken ter wereld hun totale merkwaarde toch nog met 5,9 procent zien toenemen. De totaalwaarde van die merken is op dit moment bijna 5 biljoen dollar.

Veerkracht in onrustige periodes

Dit gezonde groeipercentage is overigens niet verbazingwekkend als je het zorgvuldig bekijkt. Periodieke merkanalyse toont namelijk consequent aan dat sterke merken veerkracht bieden tijdens periodes van marktvolatiliteit. Deze merken dalen minder in waarde en herstellen sneller dan andere merken in tijden van hel en verdoemenis. Dat is nu zichtbaar tijdens de coronacrisis en dat was ook te zien tijdens de kredietcrisis die in de zomer van 2007 ontstond.

Impact crisis op de merkwaarde

De kracht van sterke merken blijkt glashelder uit een vergelijking met toonaangevende aandelenindices. In de periode van 14 februari tot 20 maart 2020 – toen de MSCI World Index en de S&P 500 met respectievelijk 75 procent en 51 procent zijn gedaald – is de waarde van de tien sterkste merken ter wereld met slechts 37 procent afgenomen. Kort daarna is de totaalwaarde van die merken zelfs al snel weer gestegen.

Inzicht in merkopbouwende factoren

Het presenteren van deze goede resultaten is weliswaar interessant maar ook onvoldoende. Om marketeers en merkbouwers daadwerkelijk relevante informatie te verschaffen, dienen alle merkopbouwende factoren te worden belicht die een sterk aandeelhoudersrendement opleveren en consumenten aanzetten om het ene merk boven het andere merk te verkiezen. Die inzichten vind je in het onderzoeksrapport.

Amazon ’s werelds waardevolste merk

De top 100 van waardevolste merken wereldwijd in 2020 toont zich tijdens de coronacrisis een stuk veerkrachtiger en stabieler dan tijdens de kredietcrisis. Deze merken zijn in het afgelopen jaar met 227 miljard dollar in merkwaarde gegroeid. Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven en dit jaar met maar liefst 100 miljard dollar gegroeid naar 415,9 miljard dollar. Dat is een groei van 32 procent ten opzichte van 2019. De e-commercereus is daarmee goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de top 100.

Top 10 waardevolste merken wereldwijd

Dit is de top 10 van ’s wereld waardevolste merken in 2020:

Positie 2020

Merk

Sector

Merkwaarde in miljarden dollars

Groei ten opzicht van 2019

Positie 2019

1

Amazon

Retail

415.855

32%

1

2

Apple

Technologie

352.206

14%

2

3

Microsoft

Technologie

326.544

30%

4

4

Google

Technologie

323.601

5%

3

5

Visa

Betalingen

186.809

5%

5

6

Alibaba

Retail

152.525

16%

7

7

Tencent

Technologie

150.978

15%

8

8

Facebook

Technologie

147.190

-7%

6

9

McDonald’s

Fastfood

129.321

-1%

9

10

Mastercard

Betalingen

108.129

18%

12


Dominantie van technologiemerken

Technologiemerken blijven de ranking domineren. Ze zijn niet alleen met 10 procent aan merkwaarde gegroeid, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de top 100. Apple bekleedt net als vorig jaar de tweede positie in de top 100 (+14%). Microsoft heeft de derde plek heroverd(+30%), met dank aan het succes van Teams en Office 365 als handige tools voor het thuiswerken. Google staat op de vierde plaats, niet in de laatste plaats doordat bedrijven tijdens de lockdown veel in de cloud hebben gewerkt.

Vijf nieuwe binnenkomers in de top 100

Dit zijn de vijf nieuwkomers in de top 100 van waardevolste merken ter wereld:

  • TikTok – positie 79;
  • UnitedHealthcare – positie 86;
  • Bank of China – positie 97;
  • Lancôme – positie 98;
  • Pepsi – positie 99.


Veel Chinese merken in de top 100

Meer dan de helft van de top 100 bestaat uit Amerikaanse merken. Een kwart van de merken is Aziatisch. In de lijst zijn 17 Chinese merken te vinden. E-commerceconcern Alibaba – op nummer 6 met een groei van 16 procent – is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door internetgigant Tencent op nummer 7 met een groei van 15 procent.

Bescheiden rol Nederlandse merken

In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde top 100 vinden we Shell terug op plek 83. De oliemaatschappij voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar de bierbrouwer heeft het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’ geschopt. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.

Duurzaamheid is de nieuwe luxe

Jongere consumenten verwachten luxe, maar dan wel gemaakt van duurzame materialen en met minder verpakkingen. Vier luxe merken hebben dit jaar de top 100 van waardevolste merken ter wereld gehaald.


Innovatieve en creatieve merken

In de top 100 van de waardevolste merken wereldwijd is dit jaar ook te zien dat innovatie en creativiteit voor merken heel belangrijk is. Dit is ontegenzeggelijk toe te schrijven aan het feit dat mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft, begrijpt waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op positie 79.

Sterke groei onder retailers

De retailsector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Dit komt vooral door grote spelers in de e-commercesector, die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond. Denk daarbij aan merken als Amazon, Alibaba en JD – op plaats 52 met een groei van 24 procent. Maar ook Walmart, de supermarktketen die de laatste tijd flink heeft geïnvesteerd in e-commerce, doet het goed – op plaats 27 met een groei van 24 procent.

Media en entertainment scoren goed

Onder 20 grootste stijgers zijn ook veel merken te vinden uit de sector media en entertainment. Netflix (+34%) is acht plekken gestegen naar positie 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en is dit jaar nog eens 15 plekken gestegen naar plaats 29. Ook LinkedIn – op nummer 43 met een groei van 31 procent – en Xbox – op nummer 65 met een groei van 18 procent – zijn flink gestegen in de ranglijst.

Tip: Wil je leren hoe je de klantgerichtheid binnen je organisatie kunt verbeteren? Dan is de opleiding Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • Je leert de actuele trends, kennis en inzichten uit de praktijk op het gebied van customer experience.
  • Naast de opleiding ontwikkel je een strategie en plan voor de klantbeleving voor jouw organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie