Naar inhoud

Sterke stijging van online bestedingen in Nederland

Nederlandse consumenten hebben in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaal van € 16,07 miljard. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 16,1 procent ten opzichte van 2014. In aankopen groeit de online markt met 17,4 procent ten opzichte van 2014. Omgerekend betekent dit dat Nederlanders vorig jaar gemiddeld bijna € 950 per persoon hebben uitgegeven op het wereldwijde web.

Online consumentenbestedingen

Dit blijkt uit cijfers van de 'Thuiswinkel Markt Monitor', het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door onderzoeksbureau GfK uitgevoerd, in opdracht van de branchevereniging Thuiswinkel.org en mogelijk gemaakt door distributiebedrijf PostNL. De groei van het online kanaal komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten, zoals food, speelgoed en fashion. In totaal gaf de Nederlandse consument in 2015 online ruim € 8,41 miljard uit aan de aankoop van producten, 21,9 procent meer dan vorig jaar. De uitgaven aan diensten, zoals reizen en eventtickets, laten een groei zien van 10,3 procent.

Forse groei online aankopen producten

We zien een onverwacht forse groei van online bestedingen aan producten in 2015”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 95 miljard euro in 2015 – berekening op basis van CBS-cijfers – dan bedraagt het online aandeel van € 8,41 miljard inmiddels 8,9 procent. Dit was 7,6 procent in 2014. De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,2%) in 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels.”

Weer groei totale uitgavenpatroon

De groei van het online kanaal draagt er ook aan bij dat voor het eerst sinds jaren er weer een groei te zien is in het totale uitgavenpatroon van de Nederlandse consument. Kijkend naar absolute online aankopen ligt de groei op jaarbasis iets hoger dan in bestedingen. In 2015 zijn er 17,4 procent meer online aankopen gedaan het jaar daarvoor, resulterend in een totaal van 142,14 miljoen online aankopen. Gemiddeld genomen besteedt men dus per online aankoop minder. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop lag in 2015 op € 113,04, dat is 1 procent lager dan in 2014. Online aankopen van producten zijn in 2015 met 16,1 procent gegroeid en online aankopen van diensten laten een groei van 22,2 procent zien.

Verdere toename online uitgaven food

Net als in voorgaande kwartalen laat het online kanaal voor artikelen in de sector food en near-food wederom een sterke groei zien in absolute bestedingen. In het vierde kwartaal wordt er door de Nederlandse consument maar liefst 54 procent meer online uitgegeven aan food en near-food dan in dezelfde periode vorig jaar. Het jaartotaal voor online food en near-food komt hiermee uit € 700,46 miljoen. Dit is een stijging van 40 porcent ten opzichte van 2014.

Steeds meer online uitgaven Sinterklaas en Kerstmis

Een andere opvallende stijger in Q4 is de markt voor speelgoed. Het vierde kwartaal is voor de speelgoedmarkt van oudsher het belangrijkste kwartaal door Sinterklaas en Kerstmis. Ook in de online uitgaven ligt het zwaartepunt in dit kwartaal. Inmiddels vindt 36 procent van de online speelgoeduitgaven in het vierde kwartaal plaats via het online kanaal, resulterend in een omzet van € 114,48 miljoen. Vorig jaar lag het online aandeel in het vierde kwartaal nog op 29 procent. “Sinterklaas en de Kerstman doen hun aankopen steeds vaker online”, zegt Gino Thuij van GfK. “Met name door de uitgebreide beschikbaarheid, het makkelijk kunnen vergelijken van prijzen en de steeds betere afleverservices.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie