Naar inhoud

Sterke stijging van virtuele ervaringen tijdens de lockdown

Het gedrag van Nederlandse consumenten is aanzienlijk veranderd door de overheidsmaatregelen om de verspreiding van COVID-19 in te dammen. De intelligente lockdown – die nu stapsgewijs wordt afgebouwd – heeft gezorgd voor een sterke toename van virtuele ervaringen en online shoppen. Maar liefst twee op de vijf Nederlanders geven aan meer online te shoppen dan ooit. Daarnaast zijn er vooral pieken zichtbaar in virtuele ervaringen als het gebruik van televisie- en filmabonnementen en deelname aan online fitnesslessen. Consumenten in Nederland maken in deze periode echter ook tijd vrij voor cursussen in het online domein.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.000 Nederlandse consumenten van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Virtuele ervaringen

Uit de studie blijkt dat een op de vijf Nederlanders (21%) meer tijd spendeert aan virtuele ervaringen dan vlak voor de lockdown. Zes op de tien (59%) besteden meer tijd aan de online abonnementen die ze hebben voor films en tv, zoals Netflix, Amazon Prime Video en Disney+. 18 procent neemt deel aan online fitnesslessen, terwijl een vergelijkbaar deel van de consumenten in Nederland (19%) videogames speelt. Verder blijven Nederlanders in deze tijd graag verbonden met hun sociale omgeving, want twee derde (67%) neemt deel aan video calls met familie, vrienden en collega’s.

Nieuwe vaardigheden

Nederlandse consumenten wenden deze periode binnenshuis ook aan om nieuwe vaardigheden aan te leren. 14 procent van de Nederlanders gebruikt de tijd van social distancing om een nieuwe taal te leren. Hoewel kappers en haarsalons in Nederland afgelopen week weer zijn opengegaan, heeft 8 procent hier niet op gewacht. Zij hebben online geleerd om haren te knippen. Verder heeft 7 procent online tijd geïnvesteerd om te leren tekenen, om zich te bekwamen in het spelen van een muziekinstrument of om zijn filmkwaliteiten te verbeteren. 5 procent volgt momenteel een cursus coderen.

Boeken, puzzels en bordspellen

Bijna twee op de vijf Nederlanders (38%) geven aan vaker online te shoppen. Dat heeft ook geresulteerd in een toenemende populariteit voor specifieke producten. Boeken zijn onder Nederlanders het populairst tijdens de intelligente lockdown. Een kwart (24%) geeft aan teruggegrepen te hebben naar boeken, gevolgd door puzzels (17%) en bordspellen (15%). Dit is gebeurd terwijl de aandacht in de rest van Europa naast boeken (32%) vooral uitgaat naar kookgerei (22%) en haarverf (19%). Ook blijven Nederlandse consumenten in deze tijd denken aan goede doelen. 30 procent geeft namelijk aan in de afgelopen periode online te hebben gedoneerd aan een goed doel en 9 procent stelt dit zelfs voor de eerste keer gedaan te hebben.

Blijvende klantloyaliteit

Meer dan de helft van de online shoppers (52%) geeft aan loyaal te blijven aan de virtuele tegenhangers van hun favoriete winkels. Wel zegt een ruime meerderheid (82%) verschillende websites te bezoeken voor de beste deals. Twee derde (67%) geeft te kennen dat de prijs de belangrijkste onlineshopvoorwaarde is, tegenover een derde (32%) die juist de snelheid verkiest. Zes op de tien (59%) delen mee dat de term windowshopping nog steeds relevant voor hen is als het gaat om het maken van wensenlijstjes – ook online – zonder alles daadwerkelijk te kopen.

Nieuwe levenswijze

“We passen ons allemaal aan de nieuwe manier van leven aan”, stelt Jan-Willem van der Schoot, country manager Nederland bij Mastercard. “En daar komt logischerwijs ook meer online shoppen bij kijken. Dit gaat niet alleen op voor basisbenodigdheden, maar ook voor virtuele ervaringen zoals bijvoorbeeld films en onlinefitnessklassen. Toegang tot een digitale economie is nu belangrijker dan ooit en daarom blijven we werken aan een eenvoudige en veilige shopervaring voor iedereen – of het nu gaat om basisbenodigdheden of virtuele ervaringen.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie