Naar inhoud

Sterke toename in het aantal online aankopen met smartphone

Het aantal online aankopen dat gedaan wordt met een smartphone is in 2017 met 72 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder naar 25,7 miljoen. Hiermee heeft de smartphone een aandeel van 13 procent van de 202 miljoen online aankopen die in 2017 zijn gedaan. In 2016 was dit nog 9 procent. Bij het doen van online aankopen blijft iDEAL de meest gebruikte betaalwijze, terwijl de betaalwijzen Klarna en AfterPay ten opzichte van 2016 een forse stijging laten zien.

Betalingen in e-commerce

Dit blijkt uit recente cijfers van de ‘eCommerce Payment Monitor’, het periodieke onderzoek naar betaalwijzen in Nederland dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in samenwerking met betaaldienst iDEAL en brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Op basis van het aantal aankopen groeit de totale online markt in 2017 met 17 procent ten opzichte van 2016. Waar in 2016 nog 173 miljoen online aankopen werden gedaan, is dit in 2017 toegenomen tot 202 miljoen. iDEAL blijft met 56 procent van alle online aankopen de meest gekozen betaalwijze, gevolgd door de creditcard (11%).

Klarna en AfterPay groeien

Als we kijken naar het aantal online aankopen per betaalwijze in 2017, laat iDEAL een groei zien die in lijn ligt met de ontwikkeling van de totale online markt (+16%). Hiermee blijft het aandeel van iDEAL vrijwel gelijk ten opzichte van 2016: 56 procent versus 57 procent. Hoewel het aantal online aankopen via pintransacties (+41%) en PayPal (+28%) aanzienlijk harder groeit dan de totale online markt, laten de relatief nieuwe betaalwijzen en achteraf-betaalmethoden Klarna en AfterPay dit jaar relatief de grootste groei zien. Het aantal aankopen dat met Klarna is afgerekend, is met 93 procent toegenomen ten opzichte van 2016 en het aantal aankopen afgerekend met AfterPay met 65 procent. Het aandeel van de meer traditionele achteraf-betaalwijze Acceptgiro (2,8%) ligt in heel 2017 voor het eerst lager dan het aandeel van Klarna en AfterPay samen (4,4%).

Meer achteraf betalen

In totaal hebben 4 op de 10 online kopers bij de aankoop van producten weleens gebruikgemaakt van achteraf betalen in het vierde kwartaal van 2017. Daarnaast maakt 7 procent van de online kopers vrijwel altijd gebruik van de mogelijkheid om achteraf te betalen bij het doen van productaankopen. Achteraf betalen is binnen de 39 procent van de online shoppers die weleens achteraf betalen vooral populair voor de productsegmenten ‘kleding’ (46%), gevolgd door ‘media & entertainment’ (25%), ‘schoenen & lifestyle’ (17%), ‘speelgoed’ (16%) en ‘food, near-food & health’ (13%).

Sterke groei mobiele aankopen

Waar in 2016 9 procent van alle online aankopen met een smartphone werd gedaan, wordt in 2017 13 procent met een smartphone gedaan. Dit aandeel gaat ten koste van de desktop en laptop. Het aandeel smartphone ligt binnen de productsegmenten ‘schoenen & lifestyle’ (16%), ‘media & entertainment’ (16%) en ‘food & near food’ (15%) het hoogst. De meeste aankopen op de smartphone worden afgerekend met iDEAL. Dit aandeel is opnieuw toegenomen van 47 procent in 2016 naar 52 procent in 2017.

Vooral jongeren shoppen mobiel

Het aantal online aankopen via de smartphone is vorig jaar met 72 procent gegroeid ten opzichte van 2016. Dit resulteerde in 2017 in 25,7 miljoen aankopen die via de smartphone zijn gedaan. De penetratie van de smartphone bij het doen van online aankopen blijft ook stijgen. In 2016 had 28 procent van de online kopers bij minimaal een van hun online aankopen gebruikgemaakt van een smartphone en in 2017 is dit gestegen naar 34 procent. We zien dat de penetratie van de smartphone onder jongeren aanzienlijk hoger ligt dan bij ouderen; bij jongeren geldt dat 52 procent van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen de smartphone heeft gepakt, terwijl dit onder ouderen van 50 jaar en ouder 16 procent is. In 2016 was dit voor jongeren nog 45 procent en voor ouderen 13 procent.

Betalen met QR-codes

Als we kijken naar de groei in aantal aankopen, zien we dat het aantal aankopen via de smartphone het hardst is gestegen binnen de segmenten ‘food & near-food’ (+149%), ‘pakketreizen’ (+136%) en ‘schoenen & personal lifestyle (+116%). Naar verwachting wordt de smartphone in 2018 ook vaker gebruikt voor betalingen van aankopen op andere devices. In navolging van Knab en Rabobank breiden de grotere Nederlandse banken dit jaar hun mobiele apps uit met de mogelijkheid om iDEAL QR-codes te scannen. Piet Mallekoote, directeur bij Currence iDEAL: “Mobiel betalen met iDEAL heeft al een grote vlucht genomen. Met de uitbreiding van iDEAL QR kunnen fysieke en online aankopen naadloos op elkaar aansluiten. Ook de kloof tussen desktop/laptop en mobiel wordt daarmee overbrugd.”

Het jaar van de PSD2

“Het afgelopen jaar heeft laten zien dat de wereld van payments niet stilstaat”, aldus Just Hasselaar, policy adviser digital transactions bij Thuiswinkel.org. “2017 is het laatste volle jaar waarin we nog in de oude betaalwereld leefden; 2018 is het jaar van de nieuwe Europees richtlijn voor betaaldiensten Payment Service Directive 2 (PSD2). Ondanks dat we in Nederland achterlopen met de introductie van deze nieuwe wet, gaat het spannend worden om te zien wat er gaat veranderen. Er komen in ieder geval nieuwe spelers en betaalmethoden aan.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie