Naar inhoud

Stevige toename van personalisatie in B2B-e-commerce in 2020

Klantervaring en gemak spelen ook in de e-commerceactiviteiten van ondernemingen in business-to-business (B2B) een steeds grotere rol. Dankzij slimmere technologieën zijn steeds meer bedrijven in staat trends uit business-to-consumer (B2C) over te nemen en zakelijk toe te passen. In 2020 bieden steeds meer organisaties volledig gepersonaliseerde winkelervaringen in het online domein aan hun zakelijke klanten. Dit is een van de zes belangrijkste ontwikkelingen die volgend jaar zichtbaar worden.


1. Personalisatie

Voorspelde bestellingen en personalisatie op basis van artificial intelligence (AI) beïnvloeden ook het B2B-koopproces. Dankzij slimmere technologieën en een betere afstemming op de enterprise resource planning (ERP) met relevante datapunten zijn gepersonaliseerde productcatalogi, navigatie en betaalprocessen mogelijk. Hoe meer data onderling verbonden worden en beschikbaar zijn, des te groter wordt de nauwkeurigheid en dus de effectiviteit van de voorspellingen en de personalisatie.

2. Voice

In 2019 wilde 14 procent van de B2B-klanten al voice ordering zien in zijn online B2B-koopervaring. Het gebruik van voice assistants en voice commerce neemt komend jaar alleen maar toe, ondanks de uitdagingen. Aan de ene kant hebben kopers vaak gedetailleerde afbeeldingen en beschrijvingen nodig om de producten te bekijken en de juiste keuze te maken. Aan de andere kant leent voice commerce zich goed voor repetitieve bestellingen, waar visuele hulpmiddelen en lange beschrijvingen niet meer nodig zijn.

3. Marktplaatsen

B2B-marktplaatsen in het online domein worden veel gebruikt, met name dankzij de lage initiële investeringen. Wanneer de verkoop toeneemt, lopen de transactiekosten echter op. Bovendien houden onlinemarktplaatsen het klantcontact en de data voor zichzelf. Er is nauwelijks gelegenheid een band op te bouwen met de klanten. Daarnaast bieden veel marktplaatsen, zoals Amazon, een overweldigend aanbod. In reactie daarop is de nichemarkt in opkomst, met makkelijkere user journeys en specifieke gebruikerservaringen.

4. Augmented reality en virtual reality

In B2C wordt veel geëxperimenteerd met augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om een rijkere gebruikerservaring te realiseren. Dit lijkt voor B2B wat minder relevant. De klanten in deze sectoren willen vooral eenvoudige, snelle en accurate aankopen plaatsen. In B2B spelen AR en VR daarom met name een faciliterende rol, om bijvoorbeeld producten virtueel te identificeren of uit te proberen.

5. Milieubewust

Bedrijven moeten steeds vaker rapporteren over hun emissies en andere milieueffecten. Het optimaliseren van de leveringsketens en andere e-commerceprocessen kan cruciaal zijn om deze doelen te bereiken. De juiste e-commercesystemen – waarin bijvoorbeeld klimaatbewuste opties voor de productafwerking of de logistieke afhandeling worden getoond – kunnen hierin een bijdrage leveren. Niet alleen om de impact op het milieu te verminderen, maar ook om de efficiëntie en de kosteneffectiviteit te verhogen van bestel- en uitvoeringsprocessen.

6. Progressive web applications

Progressive web applications (PWA) zijn niet nieuw, maar krijgen wel steeds meer aandacht. In tegenstelling tot mobiele apps, die gebouwd zijn voor Android of IOS, zijn PWA’s gebouwd met digitale technologie en ontworpen om op alle mobiele apparaten en besturingssystemen te werken. Bedrijven hoeven zo slechts een enkele generieke app te maken plus te onderhouden en klanten hebben aan één app genoeg. Daarnaast presteren PWA’s beter en bieden ze offline mogelijkheden.

De eerste stap richting brede adoptie is al gezet doordat Apple sinds vorig jaar PWA’s ondersteunt. In 2020 leggen softwareontwikkelaars de basis voor PWA’s door applicaties aan te leveren voor één pagina – de zogeheten single-page applications (SPA’s). Zo kunnen de websites alleen de informatie laden die nodig is voor de gebruiker, in plaats van compleet nieuwe pagina’s via een server.

Arno Ham is chief product officer bij IT-dienstverlener Sana Commerce.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie