Naar inhoud

Stijging online bestedingen leidt tot meer ketenvorming in retail

De online uitgaven van consumenten in Nederland stegen in 2016 met 23 procent en passeerden voor het eerst de grens van 20 miljard euro. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Het groeiende aantal online transacties heeft een grote impact op de manier waarop retailbedrijven opereren. Steeds meer retailactiviteiten komen samen in ecosystemen waarin partnerbedrijven elkaar versterken en van elkaar afhankelijk zijn. Om zich hierop voor te bereiden en relevant te blijven, moeten retailers dringend investeren in hun digitale infrastructuur.

Perspectief op trends in retailsector

Dat signaleert Equinix, een wereldwijde aanbieder van interconnectiviteits- en datacenterdiensten. Met meer dan 170 onderling verbonden datacenters in meer dan 40 markten wereldwijd heeft het bedrijf een uniek perspectief op retailtrends. Het heeft te maken met ongeveer 1.000 netwerkserviceproviders, mobiele netwerkoperators en internet-serviceproviders die allemaal het wereldwijde platform van de onderneming gebruiken om hun diensten aan te kunnen bieden. Al deze partijen ervaren stijgende volumes, met soms extreme pieken zoals tijdens ‘Black Friday’ in de Verenigde Staten – 3,45 miljard euro aan online aankopen op 25 november 2016 – en ‘Single’s Day’ in China – 14,3 miljard euro aan transacties in Alibaba’s webwinkel op 11 november 2016.

Samenwerking steeds belangrijker

Retailbedrijven kijken vanuit verschillende perspectieven naar de commerciële waarde van de historische en nieuwe data die zijzelf beheren en zoeken steeds nadrukkelijker de samenwerking op. Dit betekent dat de retailketen meer onderling verbonden raakt. Equinix ziet een groei van activiteiten op gebieden als identity management, user authentication en fraudedetectie, met veel samenwerkingen en onderlinge afhankelijkheden tussen serviceproviders. Dit zal bijdragen aan een ecosysteem met subsegmenten als social mediaproviders, loyalty management-bedrijven, financiële dienstverleners, advertentieplatforms, B2B-betalingsproviders en content caching companies. Verschillende partijen komen in deze keten samen en versterken elkaars capaciteiten en specialiteiten middels interconnectie.

Drie manieren van voorbereiding

Bedrijven kunnen zich op drie manieren op deze ontwikkeling voorbereiden. Ten eerste door een interconnection oriented architecture (IOA) te implementeren die gericht is op hogere snelheden, betere prestaties en meer veiligheid. Ten tweede door te investeren in het ecosysteem rondom cloud en mobile en deze te verbinden als ware zij onderdeel zijn van de eigen infrastructuur. En ten derde door in te zetten op ecosysteem van digitale betalingen samen met partners en klanten in het datacenter – en zo kosten, latency, time-to-market en downtime omlaag te brengen en veiligheid van transacties over het publieke internet te vergroten.

Verbonden in een datacenter

“Bedrijven in deze markt moeten zich aanpassen aan de veranderende consumentenvraag”, zegt Michiel Eielts, managing director Equinix Nederland. “De consument vraagt naar een digitale dimensie in de traditionele retailervaring. Zelfs de meest toegewijde online retailers hebben te maken met nieuwe uitdagingen nu de voorheen gescheiden domeinen van elektronische betalingen, mobiele netwerken en cloud samenkomen. De beste plek voor bedrijven is midden in het datacenter, met direct aan de overkant van het gangpad dynamische en innovatieve partners om mee te verbinden en zo capaciteiten sneller te ontwikkelen dan de concurrentie. Meer dan ooit moeten retailbedrijven investeren in hun ketenmogelijkheden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie