Naar inhoud

Stilzitten geen optie voor de traditionele televisiekanalen

Het kijkgedrag verandert ingrijpend en dit heeft grote gevolgen voor de toekomst van lineaire televisie. Zo heeft de sterke groei van streaming video-on-demand een negatieve invloed op traditionele tv: het aantal kijkminuten per dag is sinds 2015 met 16 procent gedaald. Het aantal kijkminuten naar streaming video is tussen 2015 en 2017 juist ruim verdubbeld. Deze sterke stijging zet zich ook in de komende jaren voort.

Sterke daling kijkminuten en reclame-inkomsten

Dit leert het onderzoeksrapport ‘De toekomst van televisie: stilzitten is geen optie’ van ABN AMRO. De bank verwachtte vorig jaar nog dat het aandeel uitgesteld en online kijken in 2025 25 procent zou bedragen. Door de opmars van uitgesteld en online kijken is deze voorspelling naar 2020 bijgesteld. Tegelijkertijd nemen de inkomsten uit reguliere spotreclame – veruit de grootste inkomstenbron voor televisiezenders – af. Deze inkomsten gaan in 2017 waarschijnlijk met 5 procent dalen, met een daling van de totale tv-inkomsten met ongeveer 3 procent tot gevolg.

Aanscherping strategie nodig bij producenten en omroepen

Hoewel film- en tv-producenten in de afgelopen jaren goed hebben gepresteerd, hebben zij ook te maken met een snel veranderende markt. Zo raakt de krimp van tv-reclame indirect programmamakers en hebben zij te maken met sterke internationale concurrentie op het gebied van online content. De druk om zelf een deel van een nieuwe productie voor te financieren neemt toe. Voor omroepen is een streaming-strategie cruciaal en is een nieuw verdienmodel nodig om het verlies van reclamegelden op te vangen. De verwachting is dat de televisiebranche in de toekomst minder geld haalt uit reclame en meer uit abonnementsgelden. Nederlandse televisiebedrijven kunnen inspringen op de behoefte aan lokaal kwaliteitsdrama, bijvoorbeeld door het aanbieden van een abonnement op een lokale streamingdienst.

Internet kan als reddingsboei fungeren

Voor traditionele tv-zenders biedt het internet ook veel mogelijkheden. Zo kunnen zij hun aanbod van streaming-programma's vergroten en experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame. “Het is aan zenders en producenten scherpe keuzes maken bij investeringen in de productie van tv-drama en reality-formats. Een optie is om het aantal programma's te beperken. Hierdoor komt meer budget per programma beschikbaar en dat maakt de weg vrij voor een hogere kwaliteit”, zegt Steven Peters, sectorbankier technologie, media en telecom bij ABN AMRO. “Ook heeft tv meer ‘must see now’-momenten nodig, bijvoorbeeld door in reality-formats meer interactie met kijkers in te bouwen en te experimenteren met gepersonaliseerde content en reclame. Zo kan het internet voor omroepen als reddingsboei fungeren.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie