Naar inhoud

Stopzetten ‘De Wereld Draait Door’ klap voor de boekensector

Hoewel er momenteel meer boeken gelezen worden door de gevolgen van de COVID-19-pandemie, heeft de literaire gemeenschap in Nederland het op dit moment erg zwaar. Met de stopzetting van ‘De Wereld Draait Door’ is namelijk een waardevolle boekpromotor verdwenen. Het televisieprogramma van Matthijs van Nieuwkerk zorgde steevast voor een maandelijkse verkooppiek in de Nederlandse boekensector. De herkenbare ‘NS Publieksprijs’ is nu de belangrijkste gids in boekenland.

Dit blijkt uit de zesde editie van het tweejaarlijkse ‘Boekensector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sinds 2010 zijn voor dit onderzoek in twee fases vragen voorgelegd aan 7.500 Nederlanders. Eerst wordt de spontane bekendheid van de duizenden namen in de boekensector onderzocht. Daarna wordt voor de 50 spontaan bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: spontane bekendheid, merkkracht (gemiddelde van geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek is samen met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld.

Roem vrouwelijke auteurs stijgt het hardst sinds 2010

Uit het onderzoek blijkt dat Carry Slee en Jan Terlouw het populairst zijn onder volwassenen als ze kinderboeken kopen. Saskia Noort is de favoriet bij de keuze voor een boek voor volwassenen. Drie vrouwen hebben hun roem in het afgelopen decennium het hardst zien stijgen: Saskia Noort, Simone van der Vlugt en Esther Verhoef. Verder laat de vergelijking met eerdere edities van het onderzoek zien dat de lijst van favoriete auteurs sinds 2010 veel dezelfde namen bevat. Alleen Herman Koch, Suzanne Vermeer en Tommy Wieringa zijn toegevoegd aan de ranglijst van breedst gedragen auteurs.

Nederlandse schrijvers met de sterkste reputatie

Dit zijn de levende Nederlandse schrijvers met de sterkste reputatie in 2020, plus hun positie in 2010:

  1. (2) Carry Slee
  2. (1) Jan Terlouw
  3. (13) Saskia Noort
  4. (11) Paul van Loon
  5. (10) Heleen van Royen
  6. (5) Maarten ’t Hart
  7. (8) Adriaan van Dis
  8. (6) Kluun
  9. (12) Ronald Giphart
  10. (-) Herman Koch
  11. (18) Simone van der Vlugt
  12. (19) Esther Verhoef
  13. (-) Suzanne Vermeer
  14. (17) Arnon Grunberg
  15. (16) Geert Mak
  16. (-) Tommy Wieringa

De reputatie is gemeten op de drie pijlers van merkkracht: naamsbekendheid, waardering en binding

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn

Met het einde op 27 maart 2020 van het tv-programma ‘De Wereld Draait Door’ is een belangrijke boekpromotor verdwenen. Het DWDD-keurmerk ‘Boek van de Maand’ zorgde steevast voor een verkooppiek voor de verkozen titel. Naast de recensies in kranten, in tijdschriften en op boekenwebsites geven nu vooral de literatuurprijzen houvast voor de consumenten. De ‘NS Publieksprijs’ is voor de boekenkopers nu de belangrijkste prikkel. Bij de boekkeuze voor volwassenen zijn verder de ‘Libris Literatuur Prijs’ en de ‘P.C. Hooft-prijs’ belangrijke kwaliteitsstempels. Kinderboeken worden veel beter verkocht als ze bekroond zijn met de ‘Gouden Griffel’, de ‘Zilveren Griffel’ of het ‘Gouden Penseel’.

Literatuurprijzen met het grootste effect op de boekaankoop

Dit zijn de Nederlandse literatuurprijzen met het grootste effect op de aankoop van boeken:

  1. NS Publieksprijs
  2. Gouden Griffel
  3. Libris Literatuur Prijs
  4. P.C. Hooft-prijs
  5. Zilveren Griffel
  6. Gouden Penseel

Groeikansen voor uitgeverijen door klantloyaliteit te vergroten

Twee uitgeverijmerken zijn in het aanschafproces van een boek nóg belangrijker dan een ontvangen literatuurprijs: A.W. Bruna en De Bezige Bij. Andere sterke merknamen in de Nederlandse uitgeverswereld zijn Wolters Kluwer, Noordhoff en Prometheus. “Uitgeverijen kunnen nog flink groeien als ze de loyaliteit onder de boekenkopers weten te vergroten”, stelt merkadviseur Hendrik Beerda. “Vooral series, zoals de internationaal succesvolle Penguin-pockets, bieden veel kansen. De combinatie van een heldere auteursselectie en een herkenbare lijn in de boekomslagen bieden de kopers houvast. Liefhebbers van het papieren boek zetten de serie graag in een blok in hun boekenkast.”

Uitgeverijnamen met het grootste effect op de boekaankoop

Dit zijn de uitgeverijnamen in Nederland met het grootste effect op de aankoop van boeken:

  1. A.W. Bruna Uitgevers
  2. De Bezige Bij
  3. Wolters Kluwer
  4. Noordhoff
  5. Uitgeverij Prometheus
  6. Querido
  7. Lemniscaat
  8. Kluitman
  9. De Arbeiderspers

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie