Naar inhoud

StoryTEQ is de winnaar van de CX & CRM Innovatie Award 2017

Met haar innovatieve inzet van gepersonaliseerde videotechnologie heeft StoryTEQ de ‘CX & CRM Innovatie Award 2017’ gewonnen. Rogier Ros, salesmanager bij de personal video company, mocht deze prijs in ontvangst nemen tijdens 'Customer Experience & CRM in 1 Day'. Dit grootste evenement in Nederland over klantbeleving heeft op donderdag 21 september 2017 plaatsgevonden in Spant! in Bussum. De andere genomineerden voor de award waren BrixCRM en Expectations.

CX & CRM Innovatie Award

Met de ‘CX & CRM Innovatie Award’, die dit jaar voor de tweede keer is uitgereikt, wordt de onderneming onderscheiden die het afgelopen jaar de meest baanbrekende oplossing voor de verbetering van klantbeleving op de markt heeft gebracht. De technologie of functionaliteit dient innovatief en praktisch toepasbaar te zijn en organisaties in staat te stellen de customer experience in de hele customer journey te verbeteren.

Innovatie van klantinteractie

De ontwikkelingen in het gedrag van klanten, media en technologie gaan als maar sneller. Het is voor bedrijven en instellingen steeds belangrijker te innoveren op het gebied van klantinteractie. Geen enkele organisatie kan tegenwoordig nog klantgericht werken zonder goede en moderne CX-technologie. De markt schreeuwt dan ook om goede tools waarmee nog beter met klanten samengewerkt kan worden.

Toepassing technologie versnellen

Voor ondernemingen is het derhalve essentieel te weten welke mogelijkheden de wereld biedt en welke innovaties gestalte krijgen in het domein van marketing en klantbeleving. Met deze award wil CustomerTalk de aandacht vestigen op de relevante technologische ontwikkelingen en de toepassing van nieuwe technologieën versnellen.

Gepersonaliseerde videotechnologie

StoryTEQ speelt in op de stijgende behoefte aan het kijken naar bewegend beeld. Want mensen kijken steeds meer video’s. Het past in de tijdsgeest om video’s te gebruiken om service of commerciële boodschappen in te verpakken. Relevantie is volgens Rogier Ros, salesmanager bij het bedrijf, een belangrijk aspect bij het succesvol versturen van een videoboodschap. Hoe persoonlijker en relevanter de boodschap, des te hoger de conversie. Het persoonlijke karakter van een video gaat verder dan de vermelding van de naam van de geadresseerde. Met de software kan video dynamisch worden ingezet, aangepast aan de interesses en de behoeftes van de ontvanger.

Aan de hand van een voorbeeld van een van de opdrachtgevers liet Rogier Ros tijdens zijn presentatie op ‘Customer Experience & CRM in 1 Day’ een Valentijnsactie van een telecomoperator zien. In de boodschap zijn specifieke kenmerken en persoonlijke gegevens van de ontvanger opgenomen. De kracht van de technologie van StoryTEQ is dat organisaties, vergelijkbaar met e-mailmarketing, video kunnen inzetten voor uitermate persoonlijke en relevante communicatie met hun klanten. Hoewel de techniek vooralsnog met name in business-to-business wordt ingezet, zijn er ook legio oplossingen voor business-to-consumer-markten.

Managen van verwachtingen in B2B

Mike van Beek, eigenaar van Expectations, nam het publiek tijdens zijn presentatie op het event mee in de innovatieve kracht van zijn onderneming. Beoordelen is verwachtingen vergelijken met de ervaring. Helaas wordt er veel naar de ervaring gevraagd in een klanttevredenheidsonderzoek en nooit naar de verwachting. Door als leverancier in B2B naar de verwachting van je klant te vragen, gebeuren er twee dingen.

Ten eerste merkt de klant dat je echt in hem geïnteresseerd bent, waardoor hij of zij de verwachtingen ook invult. Door vervolgens met hem of haar hierover in gesprek te gaan, versterk je de relatie en ontstaat er samenwerking en co-creatie. Ten tweede geven deze verwachtingen richting aan de interne organisatie. Het wordt een doelstelling om te realiseren. Er wordt letterlijk vanuit klantperspectief gewerkt.

40 procent van de verwachtingen gaan over emotionele zaken, zoals samenwerking en ontzorging. Slechts 60 procent is rationeel. Helaas blijven veel bedrijven bij deze laatste groep hangen. Maar hier kun je je als organisatie niet meer onderscheiden. Expectations is een tool dat verwachtingen van klanten transparant maakt en het stelt de leverancier in staat deze verwachtingen goed te managen. Het instrument kan volgens de jury van onschatbare waarde zijn voor het realiseren van een goede klantbeleving in B2B. Het principe is vrij eenvoudig en de juryleden stelden zich dan ook hardop die voor de hand liggende vraag: “Waarom zijn we hier niet eerder op gekomen?”

Eenvoudige verrijking van klantdata

Jan-Maarten Plomp, partner bij BrixCRM, liet zien hoe het product ‘Hint’ het werken met CRM en CRM-systemen nog leuker en zinvoller maakt. Deze intelligentie service is in Silicon Valley ontwikkeld door SugarCRM en maakt het mogelijk om data in CRM-systemen heel eenvoudig te verrijken. Door het koppelen van een e-mailadres aan de Hint-technologie worden externe data van een persoon gekoppeld aan de bestaande persoonsinformatie.

Die data kunnen uit social media gegeneerd worden en uit andere databronnen. De jury is bijzonder enthousiast over deze innovatie en denkt dat customer relationship management niet alleen leuker maar ook veel effectiever wordt met de inzet van deze technologie. Van belang is wel dat organisaties Hint zodanig inrichten dat deze past binnen de nieuwe AVG, de privacywetgeving die in mei 2018 van kracht gaat.

StoryTEQ als beste beoordeeld

De innovaties zijn beoordeeld door de jury, bestaande uit Jacques Koster (directeur Opmaat Media), voorzitter Ment Kuiper (directeur CustomerTalk) en Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School), op de volgende criteria: return on investment, vernieuwing, creativiteit, implementatie en haalbaarheid. Alhoewel de drie genomineerde allemaal hoog scoorden, is StoryTEQ tot winnaar uitgeroepen. Op het gewogen gemiddelde scoorde dit bedrijf het hoogste.

De jury is unaniem van mening dat video een steeds belangrijkere rol in de customer experience gaat spelen. Organisaties staan dan ook voor de uitdaging uit te vinden hoe video goed in de customer journey kan worden toegepast. De technologie van StoryTEQ biedt voor deze toepassing een breed scala aan mogelijkheden. De techniek is innovatief, creatief, biedt duidelijk meetbare resultaten en is goed realiseerbaar. Daarom mocht Rogier Ros uit handen van Ment Kuiper de ‘CX & CRM Innovatie Award 2017’ in ontvangst nemen.

Mike van Beek, Rogier Ros, Ment Kuiper en Jan-Maarten Plomp

Ook ontdekt door Procter & Gamble

Ook Procter & Gamble heeft de vernieuwende technologie van StoryTEQ ontdekt. 's Werelds grootste maker van schoonmaak- en verzorgingsmiddelen, en tevens één van de grootste adverteerders van de wereld, wil namelijk effectiever omgaan met digital marketing en vroeg daarom om hulp aan technologische start-ups. De multinational organiseerde om die reden een pitchwedstrijd tijdens ‘dmexco’, het grootste event voor digital marketing in Europa.

StoryTEQ selecteerde zich in de ‘Shark Tank’-achtige finale samen met Opinary, Baqendcom en InsiderNavigation. Van de 150 deelnemende start-ups wist de Nederlandse onderneming zich te plaatsen voor de halve finales tijdens de eerste dag van ‘dmexco’. Van de 20 semifinalisten werden er in totaal vier geplaatst om te vechten in de finale voor het bedrag van € 20.000,- in de Debate Hall, onder het toeziend oog van een kritische jury bestaande uit onder andere Sophie Blum, vice president marketing bij P&G.

“Ondanks dat we die prijs niet hebben gewonnen, was het voordragen van je pitch aan zo'n groot publiek voor een zeer succesvolle, indrukwekkende jury tijdens het grootste digitale marketingevent van Europa natuurlijk al een grote prijs op zich”, vertelt Rogier Ros. “Het tot de laatste vier schoppen van de in totaal 150 start-ups tijdens zo'n event laat zien dat mensen onze visie, ons geloof en de keuzes die wij maken met ons delen. Dat is ontzettend gaaf."

Vanaf deze week is het mogelijk innovatieve technologieën of functionaliteiten die organisaties in staat stellen de customer experience te verbeteren in te zenden voor de ‘CX & CRM Innovatie Award 2018’. Geïnteresseerden kunnen hun belangstelling kenbaar maken door een bericht te sturen naar info@customertalk.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie