Naar inhoud

Strategische keuzes bij aanschaf slimme webshopsoftware

Met behulp van de nieuwste generatie webshop-software is het nu voor iedere ondernemer mogelijk om zelf een webwinkel te lanceren. Een geweldige ontwikkeling, maar hoe zorg je ervoor dat jouw webshop een succes wordt? Dit begint bij de keuze van de juiste software voor jouw business. Als je de webshop wilt neerzetten zoals je voor ogen hebt, zijn er enkele basiskeuzes waar je rekening mee moet houden.

Een overzicht van 5 essentiële keuzes bij het uitzoeken van webwinkelsoftware.

5-stappenplan slimme keuze webshopsoftware

1. Design

Ben je onervaren, wil je dat de shop snel staat of heb je een beperkt budget? Dan past een shop met een design-template goed bij jou. Hierin zitten voorgeprogrammeerde designs, die je enkel hoeft aan te klikken en dan kan inrichten. Ben je veeleisender, wil je opvallen tussen je concurrenten en heb je een breder budget? Dan past webshopsoftware waarin je zelf het design van je shop kan samenstellen beter bij jou.

2. Assortimentsbeheer

Werkt je met een groot productaanbod en een importbestand vanuit een leverancier? Dan doe je er verstandig aan om bij het uitzoeken van de webshopsoftware goed te kijken of deze het bestandsformaat ondersteunt en de grootte van de import aankan. Vaak is deze informatie te vinden op de website van de aanbieder en anders is deze informatie op te vragen bij de helpdesk. Zo kun je direct eens testen of je goed geholpen wordt bij vragen en of de medewerkers kundig en professioneel overkomen.

Heb je een gespecialiseerd en overzichtelijk aanbod, die je handmatig in de webwinkel gaat zetten? Kijk dan of er een klik is met het contentprogramma van je webshop. Dit kan je doen door een proefversie aan te vragen van de software. Zit er bijvoorbeeld een bewerkingsprogramma in voor het op maat maken van je foto’s? Kan je eenvoudig beschrijvingen toevoegen? De software moet je vanaf dag één faciliteren in plaats van frustreren.

Heb je voor jouw webshop een eigen voorraad in beheer? Zorg dan voor een softwarekoppeling van je voorraadsysteem met je webwinkel, of kies voor een webwinkel met een geïntegreerd voorraadsysteem.

3. Assortimentspresentatie

Hoe wil je jouw aanbod presenteren aan de klant? De meeste standaardwebshopsoftware beschikt vaak enkel over een module voor het uploaden van productafbeeldingen. Meer geavanceerde software biedt je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid tags en reviews toe te voegen. Deze kunnen de conversie vergroten.

Vergelijk na opzet de navigatie van jouw website eens met die van een succesvolle concurrent. Is deze logisch en kan de consument alles vinden? Het kan ook verstandig zijn een klant uit jouw doelgroep te vragen de website eens te testen. Zo leer je veel over de gebruikerservaring, zodat je deze kan optimaliseren.

4. Marketing

Wanneer je zelf weinig kennis hebt van online marketing of programmeren, kan een webshop met geïntegreerde SEO-module je ondersteunen bij het verbeteren van je vindbaarheid in Google. Er zijn dan voorgeprogrammeerde invoervelden in je webwinkelsoftware waar jij je SEO-titel en meta-beschrijving in kwijt kan.

Verkoop je een product met emotionele waarde, zoals kleding of horloges? Dan kan een webshop met blogfunctie handig zijn om je product beter vindbaar te maken via Google en een band op te bouwen met je klanten.

5. Verkoop

Voor de verkoop is het belangrijk dat je je klanten goede leveringsvoorwaarden en eenvoudige betaalmogelijkheden aanbiedt op je webwinkel. Zorg dat je de omschreven leveringsvoorwaarden ook waar kunt maken: beloftes dienen immers nagekomen te worden. Een webshop met een uitgebreide orderadministratie maakt dit mogelijk. Wil je dit niet omdat je hier geen tijd voor hebt? Kies dan bijvoorbeeld voor het werken met een fulfilment-partij en besteed het hele orderproces uit.

Indien je budget het toelaat is software waarmee one-page-check-out te realiseren is, zeker een conversie-booster. Zorg er in elk geval voor dat je klant zo min mogelijk stappen hoeft te doorlopen om het product aan te schaffen. Een IDEAL-integratie is ook een must-have.

Juiste tool kiezen

Er zijn vele functionaliteiten beschikbaar in de verschillende webwinkelsoftware. Door voor jezelf precies in beeld te hebben waarover de tool moet beschikken, en welke functionaliteiten leuk zijn maar niet noodzakelijk, kan je een slimmere keuze maken bij het selecteren van jouw webshopsoftware. Gaat het je bij het googelen wat duizelen? Door gebruik te maken van een adviessite vind je snel die webshop die aan jouw eisen voldoet, en kan je prijzen en functionaliteiten overzichtelijk vergelijken. Blijf je het lastig vinden een strategische keuze te maken? Online is er ook volop gratis maatwerkadvies te vinden voor je over een eigen webshop beginnen.

De auteur is werkzaam als online redacteur bij bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Appwiki.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie