Naar inhoud

Streamingdiensten met een advertentiemodel hebben potentieel

Nu Nederland hard op weg lijkt naar een tweede intelligente lockdown vanwege de COVID-19-pandemie, kiezen Nederlanders voor hun broodnodige entertainment steeds vaker voor een abonnement op streamingdiensten als Netflix en Disney+. De rek is er voor de markt van zogeheten subcription video on demand (SVOD) nog niet uit, want de komende maanden wordt een verdere groei voorzien. Daarnaast biedt de markt voor advertising video on demand (AVOD) duidelijke kansen.


Streamingdiensten in Nederland

Hoewel Netflix al jaren koploper is in de Nederlandse markt voor videostreaming – mede omdat het in 2013 de eerste toetreder was – is de rek er nog niet uit. De komende zes maanden verwacht 6 procent van de Nederlandse huishoudens zonder Netflix alsnog – of opnieuw – een abonnement te nemen op deze SVOD-dienst. Dat blijkt uit het rapport ‘Video behaviour of Dutch consumers 2020 Q2’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Ook FOX Sports en nieuwkomer Disney+ – sinds eind 2019 actief in Nederland – kunnen op korte termijn groei verwachten, zo kun je uit het rapport opmaken. Maar daar waar betaalde streamingdiensten in volume groeien, blijven de streamingdiensten op advertentiebasis achter. De huidige recessie en internationale ontwikkelingen zoals nieuwe AVOD-diensten kunnen hier echter wel voor een verandering zorgen.

Verdere groei Netflix en Disney+

Hoewel de penetratie van Netflix bij huishoudens al op 40 procent ligt, oefent de dienst nog steeds aantrekkingskracht uit. Niet voor niets verwacht 6 procent van de Nederlandse huishoudens zich ergens in de komende zes maanden op deze dienst te abonneren. Een gelijk aandeel mensen verwacht zich het komende halfjaar op Disney+ te abonneren. Dit bevestigt de status van deze – inhoudelijk aantrekkelijke – nieuwe streamingdienst.

Minder huishoudens met alleen Netflix

Daar waar in het tweede kwartaal van 2019 nog twee derde van de huishoudens in Nederland met een abonnement op een streamingdienst alleen Netflix had, is dat een jaar later nog maar de helft van de huishoudens. Vooral de komst van Disney+ lijkt hier debet aan. Inmiddels combineert 16 procent van de huishoudens met een abonnement op een streamingdienst Disney+ en Netflix, al dan niet in combinatie met andere diensten zoals Amazon Prime en Videoland.

De populairste combinatie blijft voor vijfde kwartaal op rij Netflix met het Nederlandse Videoland. Daar waar bij Netflix de overgrote meerderheid van de abonnees Netflix als enige streamingdienst heeft, worden Videoland en Disney+ juist vaak in combinatie met een andere dienst afgenomen.

Weer groeiend klantbestand FOX Sports

Toen bekend werd dat in het derde kwartaal van dit jaar de sportevenementen weer begonnen, nam de intentie om vanaf het tweede kwartaal in te schrijven op premiumsportpakketten – voor de komende zes maanden – snel toe. Vooral FOX Sports is een populair pakket om een abonnement op te nemen. Dit is overigens ook de dienst die het hardst werd getroffen door de lockdownmaatregelen die in Nederland tussen maart en juni 2020 van kracht waren.

AVOD nog beperkt maar met potentieel

In vergelijking met de betaalde streamingdiensten is de markt voor streamingdiensten die gebaseerd zijn op een advertentiemodel nog beperkt in Nederland. De economische recessie kan de populariteit van AVOD-diensten echter vergroten, wanneer consumenten besluiten om minder uit te geven aan streamingdiensten.

Behalve naar YouTube – dat gedurende de afgelopen drie maanden 80 procent van de Nederlanders wist te bereiken – kijken Nederlanders vooral naar NPO Start, RTL XL en KIJK. SVOD-dienst Videoland doet overigens al een kleine stap richting AVOD. Dit gebeurt sinds juli van dit jaar met een nieuwe hybride propositie. Daarbij betalen abonnees voor het goedkoopste abonnement fors minder, maar krijgen ze wel reclames te zien.

Wereldwijd is er een gestaag groeiend aantal streamingdiensten die een advertentie-propositie lanceren, zoals recent HBO van WarnerMedia en de joint venture VUit in de Verenigde Staten van Amerika. Mogelijk komen deze diensten ook op termijn naar Nederland. Dat leidt zeker tot een positieve impuls van deze categorie.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie