Naar inhoud

Streamingdiensten profiteren enorm van de COVID-19-pandemie

“Naar verwachting overstijgt de omzet wereldwijd van populaire streamingsdiensten zoals Netflix, Prime Video van Amazon en Videoland in 2020 voor het eerst de bioscoopinkomsten. Daar staat tegenover dat voor de bioscoopbranche dit jaar een omzetdaling wordt voorzien van maar liefst 66 procent. Tegelijkertijd vertoont de streamingsector een ongekende groei – geschat op 26 procent – door de COVID-19-pandemie plus de bijbehorende maatregelen en de introductie van nieuwe aanbieders als Disney+. Producenten experimenteren daarom met nieuwe modellen waarbij het bioscoopvenster wordt overgeslagen.”

Dat stelt Casper Scheffer, partner bij PwC, naar aanleiding van de publicatie van de ‘Global Entertainment & Media Outlook’ door de accountants- en adviesorganisatie.

Scherpe omzetdaling in de bioscoopsector

“Sinds de introductie van dit onderzoeksrapport – ruim 21 jaar geleden – hebben we nog nooit zo’n scherpe omzetdaling in de bioscoopsector gezien als nu”, duidt Casper Scheffer. “Voor 2020 verwachten wij een daling van 5,6 procent – zo’n 120 miljard dollar – ten opzichte van het recordjaar 2019. Voor een groot deel komt deze daling door het annuleren van live-events. Voor komend jaar wordt een herstel van de industrie verwacht en een groei voorzien van 6,4 procent. Tot en met 2024 wordt een gemiddelde groei van 2,8 procent per jaar voorspeld, vooral door digitale ontwikkelingen zoals virtual reality, e-sports plus games, streaming, muziek en podcasts.”

Filmindustrie hard geraakt door COVID-19

“De coronacrisis heeft de filmindustrie ontegenzeggelijk hard geraakt. Waarschijnlijk blijft de omzet van bioscopen wereldwijd tot en met 2024 onder het niveau van 2019. De omzetgroei van streamingdiensten zet daarentegen door – van 46,4 miljard dollar in 2019 naar 86,6 miljard dollar in 2024. Bioscopen staan momenteel dan ook onder een ongekende druk. Door de pandemie dalen de bezoekersaantallen, hetgeen weer een ontwikkeling versnelt waarin producenten op zoek gaan naar nieuwe modellen waarbij het bioscoopvenster wordt overgeslagen. Sinds de uitvinding van de televisie is de sector in staat zich telkens opnieuw uit te vinden en zich staande te houden. Recente investeringen in innovaties als 3D, IMAX, 4DX en Dolby Digital zorgen voor een stevige basis. Maar het succes voor de komende periode is meer dan ooit afhankelijk van de toegang tot blockbusters.”

Advertentiemarkt krimpt en verschuift

“De – intelligente – lockdowns en de gedaalde productie en consumptie van content zorgen ook voor een sterke afname van de advertentieomzet. Wereldwijd wordt een daling voorzien van 13,4 procent – zo’n 86,5 miljard dollar – en pas in 2022 is de advertentiemarkt waarschijnlijk weer op het niveau van 2019. Gelijktijdig globaliseert zowel de markt voor content als die voor advertising. Voor Nederland betekent dit dat de markt voorlopig verder veramerikaniseert, als gevolg van de impact die de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen op consumenten en bedrijven. Nederlandse uitgevers en producenten van content moeten hierdoor met slimme oplossingen komen om dit getijde te keren. Het verkennen en verbinden van lokale community’s is daarbij een relevante optie, evenals de samenwerking tussen en het eigenaarschap van data en content.”

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied contentmarketing? Dan is de opleiding Contentmarketing & Crossmedia wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je een seamless customer journey te creëren door een goede crossmediale contentstrategie.
  • Ook leer je een contentstrategie te ontwikkelen en te vertalen naar een contentmarketingplan.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie