Naar inhoud

Studiereis door China volledig gewijd aan de retailrevolutie

De ware revolutie in retail vindt momenteel plaats in China. In dat land is definitief het onderscheid tussen offline en online verdwenen. In die transitie heeft de smartphone een dominante rol gespeeld. Want Chinezen worden niet begrensd door de beperkte mogelijkheden van WhatsApp: zij gebruiken namelijk massaal WeChat. In deze mobiele applicatie komen e-commerce, fysieke winkels en mobiel betalen samen. Dit zorgt voor drastische veranderingen in het retaillandschap. Wie de toekomst van retail persoonlijk wil aanschouwen en ondervinden, krijgt nu een unieke gelegenheid tijdens een studiereis door dit invloedrijke land in Azië.

Deze studiereis wordt georganiseerd door het netwerk Focusplaza in nauwe samenwerking met het platform ChinaTalk. Tijdens de reis, die duurt van zaterdag 14 tot zaterdag 21 september 2019, worden drie zeer verschillende Chinese steden bezocht: Beijing, Hangzhou en Shanghai. Elke dag begint met een college door China-expert Ed Sander. Hij geeft de deelnemers gedegen inzichten in actuele onderwerpen als e-commerce, WeChat, New Retail en mobiel betalen.

Studiereis naar China

Dit alles wordt geplaatst in de context van de Chinese cultuur, de ontwikkeling van het land en de enorme internetecosystemen geplaatst. Deze kennis zorgt dat de deelnemers de diverse locaties, die ’s middags worden bezocht, beter kunnen begrepen. Natuurlijk wordt ook geproefd aan de Chinese cultuur, met bezoeken aan het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad en het prachtige West Lake in Hangzhou. Daarnaast wordt elke avond in een restaurant met een andere regionale keuken gegeten en leren de deelnemers zo het échte Chinese eten kennen.

Mijn reisbegeleider tijdens mijn recente studiereis naar China was Ed Sander van ChinaTalk. Hij heeft verstand van het Chinese internet, van mobile en New Retail. En hij is inhoudelijk goed op de hoogte van de Chinese cultuur, want dat is uiteindelijk de context van alle digitale innovaties. Wanneer je écht China wil beleven, is Ed Sander van harte aanbevolen!

Jarno Duursma, trendwatcher bij Studio Overmorgen

Ontwikkeling van China

China heeft de afgelopen 40 jaar een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 worden ook wel de ‘Made-in-China’-jaren genoemd, waarin het land vooral bekend stond als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’-jaren, waarin het land westerse internettechnologie kopieerde en eigen versies introduceerde. Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’-tijdperk, waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties en westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen.

Digitale innovaties

China heeft een frogleap genomen en veel van de in westerse landen ingeburgerde technologieën overgeslagen. Dit decennium heeft het land zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één-app WeChat tot de sharing economy waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code. Onder leiding van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4 procent aandeel op de wereldwijde e-commerce-markt in 2005 in 10 jaar uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel – ruim 40 procent – op die markt.

Toekomst van retail

Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba treffend New Retail noemt. Kortom, China is de westerse landen volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, social media en internettechnologie. Professionals uit de westerse retailsector – fabrikanten, leveranciers, ondernemers en retailers – kunnen daar veel van leren. Daarom organiseren Focusplaza en ChinaTalk wederom een boeiende studiereis naar en door China.

Studiereis door China in het teken van de retailrevolutie

Meer informatie over de reis vind je op de website van Focusplaza.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie