Naar inhoud

Studiereis naar China in het teken van innovaties in retail

China is de westerse wereld inmiddels volledig voorbijgestreefd op het gebied van shoppen in de breedste zin van het woord. Het land is de wereldwijde voorloper in het brede spectrum van online shoppen, mobiele applicaties, social media en internettechnologie. In de steden heeft contant geld in 3 jaren tijd plaatsgemaakt voor mobiel betalen. En e-commerce en traditionele retail beginnen ondertussen met elkaar te versmelten. Tijdens een bijzondere reis kun jij persoonlijk met deze indrukwekkende ontwikkelingen kennismaken.

Want van 23 tot en met 30 maart 2019 organiseert Studium Travel samen met China-expert Ed Sander een unieke studiereis naar China voor innovatieve retailers en managers en directeuren van ondernemingen die bij retail betrokken zijn.

Overzicht ontwikkelingen in China

China heeft de afgelopen 40 jaren een aantal fasen doorlopen. De periode 1980 tot 2000 staat bekend als de ‘Made-in-China’-jaren, waarin het land vooral berucht was als fabrikant van goedkope producten van vaak twijfelachtige kwaliteit. 2000 tot 2015 waren de ‘Copy-to-China’-jaren, waarin de staat westerse internettechnologie kopieerde en zijn eigen versies introduceerde.

Sinds 2015 spreken we van het ‘Copy-from-China’-tijdperk, waarin westerse media steeds nieuwsgieriger worden naar nieuwe Chinese innovaties en westerse bedrijven langzaam Chinese ideeën beginnen over te nemen. China heeft een frogleap genomen en veel van de in het westen ingeburgerde technologieën overgeslagen.

Voorloper in digitale innovaties

Dit decennium heeft China zich ontpopt als een land waar digitale innovaties elkaar razendsnel opvolgen, van de opkomst van de alles-in-één-app WeChat tot de sharing economy waar van alles gehuurd kan worden na het scannen van een QR-code.

Onder aanvoering van Alibaba en concurrent JD.com is China van 0,4 procent aandeel op de wereldwijde e-commerce-markt in 2005 in 10 jaren uitgegroeid tot het land met het grootste aandeel op die markt: ruim 40 procent. Maar e-commerce en traditionele retail beginnen inmiddels met elkaar te versmelten tot een opmerkelijk nieuw initiatief dat Alibaba New Retail noemt.

New Retail & Digital Revolution

Kortom, China is het Westen volledig voorbijgestreefd op het gebied van online shoppen, mobiele apps, social media en internettechnologie. Wat kunnen Nederlanders daar van leren? Het thema van de studiereis is dan ook terecht New Retail & Digital Revolution. De term New Retail is onlangs bedacht door de marktleidende e-commerce-organisatie Alibaba uit China.

Onder New Retail verstaan we de versmelting van online en de traditionele retail. De symbiose heeft grote consequenties op de wijze waarop retailers hun marketing en communicatie doen en consumenten winkelen. In China zien we al dat veel betalingen worden verricht zonder dat er een bank bij komt kijken.

Er zijn onbemenste winkels, die uiteraard worden bezocht tijdens deze reis. Data en artificial intelligence met gezichtsherkenning en RFID-technologie bepalen de propositie. Augmented reality en de customer experience gaan hand in hand.

Actuele ontwikkelingen zelf ervaren

China loopt hier ver op de wereld vooruit. Het is een kwestie van tijd dat deze ontwikkelingen naar West-Europa komen. Nú is het al mogelijk om de kansen zelf te zien, te ervaren en er in Nederland op te anticiperen.

Tijdens de studiereis worden uiteraard vele retailers bezocht, zijn er lezingen en workshops. Ed Sander, marketingdeskundige en China-kenner bij uitstek, is gastheer en verzorgt zelf ook meerdere masterclasses.

Al met al een reuze interessant programma voor innovatieve retailers en iedereen die daar mee te maken heeft, zoals directeuren, marketingdirecteuren, consultants, softwareleveranciers, trade-marketeers, trainers en retailondernemers.

Aansprekende programmaonderdelen

Tijdens de reis wordt onder andere een bezoek gebracht aan:

  • Onbemande winkels als Bingobox en JD X waar toegang toe verkregen wordt door het scannen van een QR-code en betaling plaatsvindt door middel van gezichtsherkenning, RFID-technologie en image recognition.
  • Shanghai’s Starbuck’s Reserve Roastery, waar koffiedrinken een avontuur wordt dankzij retailtainment en augmented reality van Alibaba.
  • Nike’s fantastische Shanghai 001 House of Innovation, waar beleving een heel nieuw niveau bereikt.
  • Alibaba’s Hema-supermarkt waar online en offline retail gecombineerd worden tot fulfilmentcenter, restaurant en versmarkt.
  • Diverse andere New Retail-initiatieven.


Meer informatie over deze bijzondere studiereis vind je op de website van Studium Travel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie