Naar inhoud

Subtiele marketingsignalen werken lang niet altijd effectief

Consumenten worden dagelijks blootgesteld aan vele subtiele marketingsignalen, zoals kleuren, logo’s of reclames. De impact van deze zogeheten primes op de menselijke beoordelingen en beslissingen is echter lang niet altijd significant. De invloed van deze signalen op klanten en prospects is namelijk afhankelijk van hun verlangens. Zij negeren namelijk de subtiele invloed van deze marketingsignalen die irrelevant zijn voor hun huidige verlangens. Dat duurt tot het moment waarop deze verlangens vervuld zijn.

Dat heeft Sebasti,an Sadowski heeft aangetoond met zijn promotieonderzoek. Hij promoveert woensdag 2 mei 2019 aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt ‘Keep your eyes on the goal! The impact of consumer goal pursuit on the effectiveness of subtle marketing cues’.

Impact subtiele marketingsignalen

Sebastian Sadowski, werkzaam als assistant professor marketing aan de Maastricht University, heeft wetenschappelijk aangetoond dat de invloed van primes op consumenten afhankelijk is van hun verlangens. Daarnaast toont hij aan dat alternatieve doelen die consumenten najagen naast het winkelen ervoor kunnen zorgen dat ze blind worden voor assortimentssignalen. Nadat deze alternatieve doelen behaald zijn, zijn consumenten echter niet langer blind voor zulke subtiele marketingsignalen en herstelt hun gevoeligheid zich.

Verschillende motivationele intensiteit

Met zijn onderzoek toont Sebastian Sadowski aan hoe toestanden met een verschillende motivationele intensiteit – bijvoorbeeld actieve versus voltooide doelen en onvervulde versus vervulde wensen – invloed hebben op de menselijke reacties op subtiele marketingsignalen. Hij onderzocht onder meer primes – subtiele signalen die tijdelijk kennisstructuren activeren zoals persoonskenmerken en stereotypes – en assortimentssignalen. Deze subtiele marketingstimuli zijn vaak ingesloten in de context, maar ze zijn tegelijk onopvallend en bescheiden. Daardoor kunnen ze consumenten subtiel sturen richting bepaalde beslissingen en keuzes.

Invloed op het consumentengedrag

Sebastian Sadowski laat zien wanneer en hoe subtiele marketingsignalen de meeste invloed hebben op menselijke beoordelingen, beslissingen en het consumentengedrag. Daarmee schetst hij een nauwkeuriger beeld van hoe consumenten contextuele informatie verwerken. Zijn belangrijkste bijdrage is dat hij aantoont wanneer subtiele marketingsignalen consumentenbeslissingen bepalen en wanneer ze juist géén invloed op die beslissingen hebben.

Het onderhavige proefschrift kun je downloaden op de website van de RUG.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie