Naar inhoud

Succes van webshops leidt nu tot extra werk voor pr-bureaus

Als gevolg van de wereldwijde coronacrisis bevriezen bedrijven – ook in Nederland – massaal hun advertentiebudgetten. Tegelijkertijd consumeren Nederlanders meer nieuws dan ooit tevoren. Volgens verschillende media dreigt een enorme strop voor de wereld van de reclamebureaus. Voor bureaus die zich richten op public relations blijkt echter niets minder waar. Klassieke retailers drukken momenteel namelijk veelal op stop, maar voor de online players ligt dit geheel anders.


Nieuwsconsumptie tijdens crisis

Nederlanders consumeren tijdens deze crisis gemiddeld over de gehele linie zo’n 40 procent meer nieuws. Dat blijkt uit het doorlopende ‘Nederlands Online Bereik Onderzoek’ (NOBO) van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO). Een mooi moment dus voor bedrijven om daar dankbaar gebruik van te maken, zou je denken. Maar ten aanzien van advertenties ligt dat toch anders.

Wegvallen advertentie-inkomsten

Zo meldde uitgeverij BDUmedia eerder hard getroffen te zijn en dat de helft van de advertentie-inkomsten acuut is weggevallen. En de Belgische uitgevers Roularta en DPG Media lieten De Standaard weten daarom maatregelen te moeten treffen. “Sommige bureaus die leven van media-inkoop worden ook hard getroffen. Maar dit ligt anders voor bureaus die zich op public relations richten”, aldus Casper van Diemen, eigenaar van pr-bureau Continews. “Wij zien juist veel meer werk van onlinebedrijven.”

Data en handel

“Verschillende e-commercebedrijven meldden de afgelopen week all-time highs. En dat merken pr-bureaus ook. Wij werken graag voor ondernemingen die gemakkelijk data kunnen produceren. Zeker bij de grotere webshops kunnen we daarmee goed trends en dus nieuws produceren. En met die webshops gaat het gemiddeld heel erg goed. Dat willen ze uiteraard zoveel mogelijk benutten door aanwezig te zijn in de media.”

Aandacht in media

“Wij merken die behoefte aan media-aandacht op dit moment in de nieuwe aanvragen en de uitbreidingen van de bestaande dienstverlening. Ook wij zijn ons natuurlijk begin maart van dit jaar rot geschrokken en bedienen verschillende klanten die het nu heel moeilijk hebben. We zien dus gelukkig elders weer kansen. Daarbij kun je denken aan online bloemenhandel, transport, online giveaways en webshops voor apparatuur.”

Tóch zichtbaar blijven

“Veel organisaties die nu minder handel hebben, blijven ook graag zichtbaar. Het is wel heel gaaf om te zien dat klanten die nu minder handel en dus minder te communiceren hebben, toch in beweging blijven. Dat doen ze veelal door zich in te zetten voor anderen. Dat is superslim, denk ik. Want zo blijven ze niet alleen in beweging, maar genereren ze toch aandacht met hun acties en blijven ze op deze manier relevant voor hun doelgroep.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie