Naar inhoud

Succesvolle marketingstrategie door combinatie data en creativiteit

Consumenten laten steeds meer digitale sporen achter. Het resultaat is een voortdurend grotere hoeveelheid gegevens, die door marketeers en bedrijven niet langer genegeerd mogen worden. Een koppeling van deze data aan creatieve processen is de weg naar een succesvolle marketingstrategie. Bij veel organisaties is het marketingbudget echter een beperkende factor voor deze transformatie. Bovendien ontbreekt de noodzakelijke kennis veelal.

Belang van data

Bedrijven kunnen niet meer om de inzet van data heen. Dat blijkt ook uit onderzoek van de Data Academie, een initiatief van brancheorganisatie DDMA, onder Nederlandse data-driven marketeers. De sleutel ligt bij de marketeer die net zo vaardig is met data als met creatieve denkprocessen. 80 procent van de respondenten verwacht dat de inzet van data door het Nederlandse bedrijfsleven onmisbaar is om te groeien.

Koppeling aan creativiteit

Ruim twee derde ziet daarbij een voortrekkersrol weggelegd voor de marketeer die gebruikmaakt van inzichten uit data, zeker als die gekoppeld worden aan creatieve denkprocessen van merkenbouwers. De tijd van merkenbouwers die niets met data doen en niet samenwerken met data-gedreven collega’s lijkt voorbij: slechts 7 procent van de ondervraagden verwacht dat zij in 2020 nog een rol van betekenis spelen.

Beperking door budget

De ondervraagde marketeers zijn overtuigd van de economische kansen van data. De aspiraties worden nu nog tegengehouden door interne drempels binnen organisaties. Budget is de vaakst genoemde belemmering onder marketeers (38%), maar ook juridische zaken (32%) en een gebrek aan de juiste tooling (30%) verhinderen dat de kansen van data door bedrijven worden benut. Een kwart van de marketeers ziet daarnaast het managementteam als blokkade.

Onvoldoende kennis

Een andere belemmerende factor waar marketeers tegenaan lopen, is een gebrek aan kennis (28%). Monique Rutten, strateeg bij DDMA en woordvoerder van de Data Academie, vindt deze cijfers niet verrassend: “Bedrijven zien zelf ook in dat er te weinig kennis is om de toenemende hoeveelheid gegevens waardevol en effectief te gebruiken.” Marketeers willen graag hun kennis op het gebied van data vergroten, blijkt uit het onderzoek. De helft vindt echter dat het huidige opleidingsaanbod niet aansluit op hun kennisbehoefte.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie