Naar inhoud

Succesvolle start-ups richten zich al snel op de marketing

De persoonlijkheid van de oprichter, de samenstelling van de verschillende teams en de kwaliteit van het eigen ‘start-up-ecosysteem’ zijn belangrijke voorwaarden voor succes van een start-up. Ook de wijze waarop en het moment wanneer marketinginstrumenten worden ingezet, bepalen de kans van slagen van een startende onderneming. Een analyse van de manier waarop succesvolle oprichters van start-ups en CEO’s van succesvolle scale-ups marketing inzetten en hoe dat afwijkt van traditionele marketing.

Op basis van persoonlijke ervaringen met het beoordelen, adviseren, trainen en coachen van oprichters, teams en investeerders sinds 1985 en internet en duurzame start-ups en scale-ups sinds 2001, plus de opvattingen en bevindingen van een aantal experts wordt op basis van het boek 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup' uitgelegd hoe succesvolle ondernemers verschillende vormen van marketing gebruiken om een uniek businessidee te vinden en daar een succesvolle start-up en scale-up van te maken.

Marketing bij succesvolle start-ups en scale-ups versus traditionele marketing

Er wordt veel gesproken over digitale disruptie van een aantal industrietakken, maar daarbij wordt vaak niet veel aandacht besteed aan de enorme veranderingen die zich binnen de marketingindustrie zelf plaatsvinden. En dat geldt zeker ook voor de manier waarop verschillende marketingtechnieken steeds meer geautomatiseerd worden ingezet en wanneer.

Zoals al vaak is opgemerkt, is digitale marketing steeds belangrijker geworden voor corporates, het midden- en kleinbedrijf, zzp’ers en dus ook voor start-ups en scale-ups. Daarbij spelen vooral social media, beeld, foto’s, infographics, gif’s, geluid en video een steeds grotere rol spelen. De verwachting is dat voor het eind van 2017 het grootste gedeelte van de content online uit video bestaat. Denk dan aan live video, whiteboard-video’s, animatievideo’s en verschillende soorten uitlegvideo’s (zie hoofdstuk 5 van ‘Kan het vliegen?’). Dit heeft natuurlijk alles te maken met de enorme kwaliteitsverbetering van de camera’s in mobiele telefoons, de prijsdaling van software, het beschikbaar komen van apps als Instagram, WhatsApp en Snapchat, de prijsdaling van mobiel internet en snel dalende kosten van het online opslaan van al die video’s.

Als je goed kijkt naar wat succesvolle oprichters van start-ups en CEO’s van scale-ups doen, zie je dat ze marketing veel eerder inzetten dan we gewend zijn van de traditionele marketing en in het begin ook met een heel ander doel. Wat daarbij het grootste verschil is? Het meest in het oog springende verschil is dat succesvolle oprichters van start-ups en scale-ups al met hun marketing beginnen voordat er een product of dienst ontwikkeld is! In de eerste twee fasen van de start-up, de opstartfase en de validatiefase, worden marketingtechnieken ingezet om de doelgroep te bepalen, het probleem goed in kaart te brengen en als het ware samen met de beoogde betalende klanten het product, de dienst of het platform te ontwikkelen. Dit allemaal in tegenstelling tot traditionele marketing waarbij het vooral gaat om het product of de dienst ‘op de markt’ te zetten. En dit geldt eigenlijk ook voor de opschaalfase. In al die gevallen kan die zogenaamde ‘klantenvalidatie’ ervoor zorgen dat de oplossing, het product of de dienst toch weer wordt aangepast of dat er wordt besloten om te ‘pivoten’. Of er zelfs helemaal mee te stoppen. De verschillende social media spelen bij dit alles een belangrijke rol.

Klantencontact en klantervaring staan centraal in veel innovatieve businessmodellen

Deze nieuwe manier om marketing in te zetten, is nog extra van belang als het gaat om het operationaliseren van een innovatief business- en verdienmodel dat gebaseerd is op een combinatie van een aantal aspecten van digitale ‘klantervaring’ (zie ‘Kan het vliegen?’, hoofdstuk 2). Voorbeelden zijn verschillende soorten online platforms als Uber, Airbnb, Booking.com, Spotcap en Parkbee en crowdfundingsites als Veracommunity.nl, de site speciaal voor vrouwelijke ondernemers. Ook hier spelen digitale klantervaring en de verschillende social media een centrale rol bij het verzamelen en interpreteren van aan de ene kant transactie-informatie als een verkoop is gedaan en aan de andere kant het gedrag en de voorkeuren van de betrokken potentiele klant of bestaande klant door het op allerlei manieren monitoren. Daarbij wordt door de voortdurende feedback-loops de (potentiele) klant eigenlijk een soort co-creator en wordt hij gebruikt om de oplossing te valideren en aan te passen waar nodig.

Ook andere belanghebbenden worden vanaf het begin af aan met behulp van marketingtechnieken geworven en ingeschakeld

Maar dit geldt niet alleen voor potentiele klanten of voor klanten. Op allerlei manieren worden (mogelijke) investeerders, partners, leveranciers of (mogelijke) leden van de Raad van Advies en van de Raad van Toezicht met behulp van nieuwe marketingtechnieken vanaf het begin af aan bij het omwerken van het idee tot een succesvolle start-up en later succesvolle scale-up betrokken. Alle personen en instellingen in het zogenaamde ‘relatiekapitaal’ van de start-up worden zoveel mogelijk ingeschakeld bij de ontwikkeling, bij het opbouwen van de succesvolle onderneming. Inclusief online en offline ambassadeurs. En hetzelfde geldt voor het vinden en werven van bijvoorbeeld medeoprichters, leden voor de verschillende teams en andere belangrijke personen in het eigen, unieke ‘start-up-ecosysteem’ zoals strategische partners, leveranciers en corporate of private investors.

Geautomatiseerde tools liggen aan de basis van growth hacking marketing

Als je al deze nieuwe marketingtechnieken handmatig zou moeten toepassen, zou je daar een hele grote groep marketeers en adviseurs voor nodig hebben. Maar dat is gelukkig niet meer het geval. Er zijn inmiddels veel betaalbare tools op de markt die je helpen om veel van de campagnes voor bepaalde doelgroepen en met bepaalde doelen per fase geautomatiseerd uit te voeren, als basis van wat ‘growth hacking marketing’ wordt genoemd. Voorbeelden daarvan zijn tools om online digitale content te zoeken en die vervolgens over een of meer social media-accounts heen te verspreiden, om er zo voor te zorgen dat er altijd nieuwe content van je verschijnt. Het is verstandig om dit te doen in combinatie met zelf geschreven blogs en zelf gemaakte visuele content zoals infographics, gif’s en video’s, anders haken je volgers snel af. En hetzelfde geldt voor tools die je helpen met andere handmatige taken tijdens je marketingactiviteiten als oprichter of teamlid van een start-up of scale up.

Al met al kun je dus concluderen dat oprichters van succesvolle start-ups en scale-ups nieuwe marketingtechnieken toepassen vanaf het begin van het idee tot en met het einde van de succesvolle onderneming. In iedere fase worden verschillende methoden toegepast om samen met mogelijke klanten en andere belanghebbenden de juiste oplossing samen te stellen en die succesvol op de markt te brengen. Daarbij staan innovatie in klantervaring en klantcontact centraal.

Slimme software zoals smartbots en SaaS-toepassingen zorgen ervoor dat veel van die marketingactiviteiten geautomatiseerd uitgevoerd kunnen worden. Wat weer als mooie bijkomstigheid met zich meebrengt dat je dus minder tijd en geld kwijt bent aan het inhuren van die externe professionals. En als je het geld niet uitgeeft, hoef je het als oprichter of investeerder ook niet te financieren. Mooi toch?

De auteur was als bankier medeverantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, start-ups en scale-ups. Hij is zelf online ondernemer en internetmarketeer sinds 2001. Hij adviseert, traint en coacht corporates, midden- en kleinbedrijven, zelfstandigen zonder personeel, start-ups en scale-ups over organisatieverandering, innovatie en ondernemerschap. Hij is dagvoorzitter, facilitator en blogger en geeft gastcolleges aan hogescholen, universiteiten en business schools. Hij is de auteur van ‘Dagboek van een Bankier’, ‘Dinosauriër of krokodil’, ‘Geld verdienen met jezelf’ en het recent verschenen doe-het-zelf-boek 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup'. Momenteel staat dit boek op verkooppositie 5 bij Managementboek.nl.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie