Naar inhoud

Supermarktketen Albert Heijn zet flink in op mensenrechten

Albert Heijn introduceert nieuw beleid op het gebied van de mensenrechten en de duurzaamheid. De grootste supermarktketen van Nederland belooft flinke stappen te zetten op het terrein van onder andere de vrouwenrechten, het leefbaar loon en de transparantie in de toeleveringsketens wereldwijd. De onderneming is de eerste supermarkt in de wereld die zulke vergaande toezeggingen doet in antwoord op de campagne ‘Behind the Barcodes’ van ontwikkelingsorganisatie Oxfam Novib, die in juni 2018 van start is gegaan.

Mensenrechten

Oxfam Novib volgt Albert Heijn de komende tijd kritisch om te kijken of dit nieuwe beleid daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht. De campagne focust in Nederland op hoe de vijf grootste supermarkten – Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus – omgaan met de arbeiders en boeren die voedsel voor Nederlanders produceren in ontwikkelingslanden. Deze actie is tegelijkertijd uitgerold in andere landen, zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Thailand.

Verantwoordelijkheid

“Wij maken eindelijk stappen”, stelt Michiel Servaes, algemeen directeur van Oxfam Novib. “Het is mooi om te zien dat Albert Heijn als grootste Nederlandse supermarkt eindelijk verantwoordelijkheid neemt voor de mensen in de productieketen, vooral die in ontwikkelingslanden, die te vaak slachtoffer zijn van uitbuiting. We hebben de afgelopen acht maanden intensieve onderhandelingen met het bedrijf gevoerd en de beloftes zien er goed uit. Wij houden de supermarktketen de komende periode nauwlettend in gaten opdat de daad ook echt bij het woord wordt gevoegd. Moederbedrijf Ahold Delhaize moet ook snel het goede voorbeeld volgen van haar dochteronderneming, die laat zien dat het wél kan. We zijn ook in onderhandeling met Jumbo en nu is die organisatie aan zet.”

Ondernemingsbeloftes

Albert Heijn belooft het volgende:

  • een hele nieuwe aanpak om mensenrechtenschendingen in de ketens te voorkomen en mensenrechten te verbeteren, gebaseerd op internationale standaarden zoals de richtlijnen van de Verenigde Naties en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling;
  • eerst verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen huismerkproducten, maar in de toekomst ook voor de producten van andere merken;
  • transparant te worden over de oorsprong van de huismerkproducten, inclusief bij welke toeleveranciers die zijn ingekocht;
  • zelf onderzoek naar mensenrechtenschendingen uit te voeren en niet alleen te leunen op keurmerken;
  • jaarlijks zes onderzoeken te doen naar de gevolgen van de eigen inkoop op mensenrechten in de toeleveringsketens;
  • leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden onderdeel te maken van de eigen onderzoeken;
  • lokale arbeiders, vakbonden en boeren in ontwikkelingslanden te betrekken bij het onderzoeken en het oplossen van problemen in de toeleveringsketens;
  • de beloning van eigen medewerkers te koppelen aan het verbeteren van mensenrechten.

Verbeteringen

De ‘Behind the Barcodes’-campagne heeft als doel de vijf grootste Nederlandse supermarktketens aan te sporen tot verbeteringen op het gebied van onder meer transparantie, leefbaar loon, vrouwenrechten en arbeidsomstandigheden van kleinschalige boeren en arbeiders in hun toeleveringsketens in ontwikkelingslanden. De top 5 van Nederlandse supermarkten zijn in 2018 voor het eerst door Oxfam Novib gerangschikt en daaruit blijkt dat zij veel te weinig aandacht hebben voor deze thema’s. De ontwikkelingsorganisatie is van plan om later dit jaar een nieuwe versie van deze ranglijst te publiceren, waarin de supermarkten opnieuw worden beoordeeld.

Voorbeeldfunctie

“Als nu ook het moederbedrijf Ahold Delhaize dit beleid overneemt, wordt de impact op de levens van arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden nog veel groter”, aldus Michiel Servaes. “Want dit concern is niet alleen het moederbedrijf van Albert Heijn, maar ook van vele andere supermarkten in de wereld. Zo haalt de onderneming meer dan 60 procent van haar omzet uit de Verenigde Staten van Amerika. Laat andere grote Nederlandse supermarktketens zoals Jumbo het goede voorbeeld van Albert Heijn volgen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie