Naar inhoud

Supershoppers verantwoordelijk voor overgrote deel online aankopen

De omzet in e-commerce neemt van maand tot maand toe. De digitale winkelmandjes worden steeds voller. Maar slechts een kleine groep blijkt verantwoordelijk voor het grootste deel van de online omzet. Geen enkele groep ter wereld geeft online meer uit dan de bijzonder actieve Nederlandse supershoppers, met een gemiddelde van 180 euro. Zij zijn verantwoordelijk voor 95 procent van alle online aankopen van fysieke goederen in Nederland terwijl ze slechts 5 procent van de bevolking vertegenwoordigen.

Creditcard voor online aankopen

Dit leert onderzoek van Worldpay. De betalingsprovider heeft het koopgedrag van 2.000 Nederlandse consumenten onderzocht als onderdeel van het onderzoek ' Why Do They Pay That Way?'. De studie leert dat Nederlandse supershoppers voor hun laatste internetaankoop meer dan tweemaal zo vaak (47%) een creditcard gebruikten dan het nationale gemiddelde van alle Nederlandse consumenten (20%).

Vooral online kledingaankopen

Ook blijkt dat, terwijl shoppers in andere landen het internet gebruiken voor dagelijkse benodigdheden, elektronica en zelfs kant-en-klaar-gerechten, de Nederlandse supershoppers eerder geneigd zijn kleding te kopen in plaats van een andere productcategorie. Dat is 34 procent vergeleken met het internationale gemiddelde van 28 procent. Het onderzoek toont ook aan dat Nederlandse supershoppers online shoppen als een dagelijkse activiteit beschouwen. 60 procent van de Nederlandse supershoppers winkelt wekelijks online, vergeleken met slechts 33 procent van alle internetshoppers.

Aanbod aanpassen op frequente shoppers

“Een derde van de Nederlandse supershoppers maakt gebruik van het internet om kleding te kopen”, aldus Rogier de Boer, vicepresident business development, EMEA, global e-commerce bij Worldpay. “Het is dan ook duidelijk dat deze bedreven consumenten hun koopkracht gebruiken om hun dagelijkse taken gemakkelijker te maken. Retailers kunnen inspelen op de behoeften van die consumenten door het shoppen en het betaalproces sneller en eenvoudiger te maken. Het onderzoek helpt winkeliers om de manier waarop ze producten op de markt brengen en verkopen beter af te stemmen op een publiek dat online shoppen als een regelmatige, dagelijkse activiteit beschouwt. In plaats van op een groep consumenten die slechts een keer per maand online shopt.”

Online winkelen via een tablet

Een ander belangrijk punt waar retailers rekening mee moeten houden, is dat Nederlandse supershoppers graag via hun tablets shoppen. 22 procent van hen geeft aan dat de laatste online aankoop via de tablet is gedaan, versus het internationale gemiddelde van 15 procent. Wanneer er naar hun favoriete betaalmethoden wordt gevraagd, blijkt dat Nederlandse supershoppers voor hun laatste internetaankoop meer dan tweemaal zo vaak (47%) een creditcard gebruikten dan het nationale gemiddelde (20%).

De relevantie van de mobiele trend

“De mobiele trend is relevant voor supershoppers, een groep die niet noodzakelijk superrijk is maar wel erg doordacht shopt”, stelt De Boer. “Supershoppers sparen tijd noch moeite om de beste producten te zoeken en de meest concurrerende prijzen te vinden. M-commerce geeft hen de mogelijkheden om dat te doen. Om deze bijzonder actieve online shoppers in Nederland aan te spreken, moeten retailers het shoppen en het betaalproces optimaliseren zodat consumenten kunnen shoppen via het apparaat dat hen op dat moment het beste uitkomt en betalen met hun favoriete betaalmethode.”

Voorkomen annulering aankopen

“Wanneer supershoppers problemen ondervinden tijdens het shoppen of merken dat ze hun favoriete betaalmethode niet kunnen kiezen, kunnen ze van hun aankoop afzien”, zegt De Boer. “Het verlies van inkomsten is vooral te merken in Nederland waar 67,5 procent van de shoppers de aankoop heeft geannuleerd omdat betaling via de favoriete methode niet mogelijk is. Dit scheelt retailers gemiddeld 109 euro. Het is dan ook cruciaal dat retailers op een dusdanige manier innoveren dat ze supershoppers bieden wat ze willen, wanneer ze het willen en dat ze het shoppen en het betaalproces snel en gemakkelijk maken op elk apparaat.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie