Naar inhoud

Supplychains de bottleneck voor e-commerce rondom feestdagen

“Ondernemingen in de logistieke sector en hun klanten moeten snel lessen trekken uit de landelijke lockdowns die in maart 2020 in veel landen wereldwijd van kracht zijn gegaan om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Zij dienen zich beter voor te bereiden op nieuwe maatregelen vanwege COVID-19, die wellicht weer tot een gedeeltelijke of zelfs een algehele lockdown in een land kunnen leiden. Met ook nog eens de feestdagen in december voor de boeg worden flinke bottlenecks in de levering van met name online aankopen verwacht.”


Restricties als gevolg van COVID-19

Dat stelt Chris Mills, regional managing director Europa bij logistiek dienstverlener C.H. Robinson. “Omdat het aantal besmettingen met COVID-19 in de meeste landen nog steeds blijft stijgen, is de kans groot dat er nieuwe restricties opgelegd worden”, waarschuwt hij. “Die beperkingen beïnvloeden niet alleen de logistiek en het transport van goederen in een land, maar zelfs de wereldwijde supplychains.”

“Het is daarom absoluut noodzakelijk dat bedrijven veel meer inzicht krijgen in de organisatie van hun toeleveringsketen en de nodige flexibiliteit in hun logistieke processen inbouwen. Dat voorkomt leveringsproblemen zoals die zich hebben voorgedaan toen de pandemie zo’n zeven maanden geleden is uitgebroken.”

Herziening informatievoorziening

“Het probleem is dat bedrijven te veel op historische gegevens vertrouwen om vraag en aanbod te voorspellen. Deze informatie is echter compleet achterhaald door de onrust die de pandemie veroorzaakt heeft. Supplychain-professionals moeten leren omgaan met lockdowns zo lang we nog bezig zijn met de bestrijding van het coronavirus. Dat betekent dat ze hun processen en informatievoorziening moeten herzien of zelfs compleet anders moeten inrichten, om in staat te zijn het onvoorspelbare te kunnen voorspellen.”

“Alleen op deze manier kunnen ze sneller anticiperen op de veranderende omstandigheden. Automatisering, data analytics, artificial intelligence en machine learning zijn niet langer nice to have. De inzet van deze technologieën worden namelijk noodzakelijk om scenario’s te ontwikkelen en de juiste voorspellingen te doen. Dergelijke technologische toepassingen zijn cruciaal om productiebedrijven en transportondernemingen in hun supplychain van de noodzakelijke informatie te voorzien.”

Logistieke problemen verwacht

“Daarom wijs ik op de logistieke problemen die in de aanloop naar de feestdagen in december worden verwacht. De inzichten uit de ontwikkelingen die we vorig jaar hebben gezien, kunnen in de prullenmand. En toen zijn we al geconfronteerd met een enorme groei van de online aankopen en leveringsproblemen. Online shoppen is tijdens de pandemie een steeds aantrekkelijker manier geworden om inkopen te doen – niet alleen voor consumenten maar steeds vaker ook voor bedrijven.”

“Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het online winkelen onder invloed van COVID-19 in Nederland in het tweede kwartaal van 2020 met gemiddeld 54,8 procent gegroeid. De pure players – de shops die alleen via online kanalen verkopen - hebben een stijging van 45 procent genoteerd en de omnichannel-retailers hebben zelfs een groei van 68 procent gezien.”

“Onze verwachting is dat het aantal last-minute aankopen online dit jaar in de aanloop naar de feestdagen enorm stijgt. In combinatie met eventuele nieuwe lockdowns wereldwijd komen supplychains onder een enorme druk te staan. De logistieke sector wordt de komende maanden dan ook met de grenzen van zijn capaciteit geconfronteerd.”

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie