Naar inhoud

Talentmanagement is vaak gericht op veelbelovende happy few

De continue veranderingen in het digitale tijdperk vragen voortdurende talentontwikkeling van de medewerkers. Dat kan bijvoorbeeld door het volgen van een opleiding, het bijwonen van een netwerkbijeenkomst of het bezoeken van een evenement. Hoewel de meeste bestuurders en HR-managers zeggen het talentmanagementbeleid te richten op iedereen in de organisatie, ervaren lang niet alle medewerkers dit in de praktijk.

Talentmanagement veelal onzichtbaar

Slechts 31 procent heeft het gevoel dat talentmanagement binnen de organisatie op hen gericht is. Volgens ruim een op de vijf medewerkers (21%) doet hun werkgever helemaal niet aan talentmanagement en 16 procent heeft überhaupt geen idee of er een talentmanagementbeleid is binnen de organisatie. Dit blijkt uit het ‘HR Benchmark Onderzoek 2017’ van HR-dienstverlener Raet. Voor het rapport heeft onderzoeksbureau Kantar TNS een onderzoek uitgevoerd onder 1.100 Nederlandse werknemers, 565 HR-managers, 409 zzp’ers en 102 bestuurders uit verschillende branches.

Medewerkers niet op talenten ingezet

Uit de benchmark blijkt ook dat twee derde van de medewerkers vindt dat hun leidinggevende op de hoogte is van hun ambities en talenten, maar dat slechts iets meer dan de helft (53%) ervaart dat zij ook daadwerkelijk worden ingezet op deze talenten. Het realiseren van effectief talentmanagement is volgens bestuurders een taak van HR. 64 procent zegt het belangrijk te vinden dat de HR-afdeling zich hard maakt voor het formuleren van een duidelijke visie en het opstellen van een beleid op het gebied van talentmanagement.

Denken in rollen in plaats van functies

“Iedereen heeft talent”, stelt HenkJan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet. “Het is daarom van belang het talentmanagementbeleid op alle medewerkers te richten en niet enkel op de meest veelbelovende ‘happy few’. Dat medewerkers dit wel zo ervaren, geeft aan dat er werk aan de winkel is voor HR. Maak talentmanagement meer zichtbaar in de organisatie en zoek samen met medewerkers naar hun kwaliteiten. Neem de natuurlijke talenten en persoonlijke drijfveren van medewerkers hierbij als uitgangspunt. Juist door hier het werk op af te stemmen en meer te denken in rollen in plaats van functies, functioneren medewerkers het best, leren zij het snelst en zijn zij het meest gelukkig en gemotiveerd.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Raet.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie