Naar inhoud

Talpa breidt haar portfolio verder uit met overname van ANP

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) krijgt een nieuwe eigenaar. Talpa neemt alle aandelen over van de Vereniging Veronica. Deze vereniging was sinds 2010 de eigenaar van het ANP. Talpa-eigenaar John de Mol ziet de grote betekenis van het persbureau voor alle mediabedrijven in Nederland en daarmee voor het journalistieke landschap. De ondernemingsraad en redactieraad van het bureau staan volledig achter de overname.

Onafhankelijk nieuws

“Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt”, stelt De Mol. “Met de acquisitie van deze vooraanstaande persdienst voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij geven het persbureau een vooraanstaande en speciale plek binnen onze organisatie.”

Veranderend nieuwslandschap

Met de verkoop komt er voor de Vereniging Veronica een eind aan haar betrokkenheid bij het ANP. Yoeri Albrecht, voorzitter van de vereniging, is uiterst tevreden met de ontwikkelingen binnen het bedrijf en hoe het bureau de rol van nieuws, in een zeer veranderend nieuwslandschap, heeft weten te behouden en versterken. Hij is trots op de rol die zijn vereniging de afgelopen jaren in dat proces heeft kunnen spelen: “Het ANP is van groot belang voor de Nederlandse journalistiek en is een efficiënte nieuwsmaker die mediabedrijven voorziet van kwalitatief, feitelijk juist nieuws. Dat is voor de klanten van economisch belang en voor de samenleving als geheel levert het persbureau een bijdrage aan de pluriformiteit van de pers. Ik ben blij dat de nieuwe eigenaar dit geheel onderschrijft.”

Respecteren redactieraad

Volgens Yoeri Albrecht verandert het bureau niet: “Het ANP heeft meerdere eigenaren gehad in het 84-jarig bestaan. Eerst was het bedrijf in handen van de uitgevers, vervolgens eigendom van private equity en de afgelopen acht jaar was Veronica de eigenaar. De vereniging heeft bewust het persbureau uit de hoek van de private equity losgemaakt om het voortbestaan te waarborgen. Met al die wisselingen is de essentie van het bureau niet veranderd. Dat gebeurt ook nu niet. Het persbureau heeft laten zien dat het goed kan opereren bij wisselende eigenaren en bij de verkoop is de onafhankelijkheid van het persbureau geborgd door het verankeren van het redactiestatuut en het respecteren van de redactieraad.”

Verrijking nieuwsdistributie

Volgens de directie van het ANP, chief executive officer Martijn Bennis en hoofdredacteur annex mediadirecteur Marcel van Lingen, is de positie van ANP goed geborgd: “Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk. Uiteraard passen we ons aan de markt aan. Zo is in de afgelopen jaren geïnvesteerd in foto, video en in de ontwikkeling van de agenda. Er zijn nieuwslijnen toegevoegd zoals BuzzE (entertainment), BuzzT (technologie) en Royalty. Met de nieuwe aandeelhouder kunnen we onze investeringsagenda goed uitvoeren en een nog rijker aanbod op het gebied van nieuwsproductie en nieuwsdistributie aanbieden. Hiermee kunnen we ook in de toekomst de kwaliteitspers in Nederland optimaal bedienen. Ook ten aanzien van de zakelijke dienstverlening verwachten wij toegevoegde waarde vanuit Talpa Network.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie