Naar inhoud

Te hoge verzendkosten leiden tot verlaten online winkelwagen

In online shops verlaten consumenten regelmatig hun winkelwagen zonder tot aankoop over te gaan. Slechts 22 procent van de consumenten laat nooit een online winkelwagen vol kleding staan. De belangrijkste reden hiervoor? De verzendkosten vallen toch hoger uit dan verwacht. Wanneer deze te hoog zijn, besluit 55 procent van de Nederlanders niet tot een aankoop over te gaan. Ook uitverkochte producten en concurrentie zorgen voor onvoltooide transacties in e-commerce.

Drop-out-ratio in e-commerce

Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener SAP. De studie leert dat Nederlanders het liefst online shoppen voor kleding (80%), gevolgd door vliegtickets, hotels, tours (68%) en tickets voor concerten (53%). Meubelstukken bekijken Nederlandse consumenten toch liever in het echt. Slechts een derde van de respondenten koopt dit online. Opvallend genoeg geeft geen enkele respondent aan nooit online aankopen te doen. De helft van de Nederlanders geeft aan regelmatig online aankopen achter te laten. Maar niet bij alle producten is het drop-out-ratio even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40%) en kledingitems (45%) wordt regelmatig afgebroken. Bij entertainment zijn consumenten zekerder van hun, want hier verlaat maar 29 procent regelmatig de winkelwagen.

Gemiste kansen voor bedrijven

Naast te hoge verzendkosten, kan een prijsvergelijking met een andere site het aankoopproces ook onderbreken. 32 procent van de respondenten shopt een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere site. Als het item bij een tweede website goedkoper blijkt, wordt de aankoop achtergelaten. Het zoeken naar de beste deal zit nu eenmaal in het Nederlandse bloed. Een andere reden om een item niet te kopen is omdat het uitverkocht is bij afrekenen. 38 procent verlaat dan de winkelwagen en koopt het item later ook niet meer. Een gemiste kans voor het bedrijf. Speelt vergeetachtigheid ook een rol in het aankoopproces? Dat valt mee. Slechts 11 procent laat items in een winkelwagen staan omdat ze vergeten zijn dat ze de wagen gevuld hebben.

Inspelen op de klantwensen

“Het is natuurlijk zonde als een consument zo ver is dat hij een item in de winkelwagen stopt en vervolgens niet tot een aankoop overgaat”, stelt Mark de Bruijn, head of marketing EMEA & EEA bij SAP Customer Experience. “Het is belangrijk om ieder moment op de wensen van de klant in te spelen om dit te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer je een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan je bedrijf. Hij of zij hoeft dan geen vergelijking met de concurrent te maken of te schrikken van onverwacht hoge verzendkosten. Investeer in relaties met de klant en elimineer zo winkelwagens die nooit worden afgerekend.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie