Naar inhoud

Technische problemen verwacht door het en masse thuiswerken

Nederland is op dit moment ontegenzeggelijk in de greep van het coronavirus en in groten getale thuis – zo goed en zo kwaad als het kan – aan het werk. Maar liefst 15 procent van de IT’ers denkt echter niet dat zijn organisatie klaar is om op grote schaal thuiswerken te faciliteren. Dat is natuurlijk wel nodig, nu het kabinet Nederlanders heeft opgeroepen zoveel mogelijk vanuit het eigen huis aan de slag te gaan. Er ontstaan dan ook diverse problemen als gevolg van het massale remote werken.


Problemen door thuiswerken

Dat blijkt uit een enquête onder ruim 700 IT-professionals in Nederland van IT-platform AG Connect. 29 procent van de IT’ers geeft aan dat zijn organisatie ook al daadwerkelijk tegen problemen is aangelopen. Vooral capaciteitsproblemen steken de kop op, blijkt uit het onderzoek. Respondenten melden dat organisaties trage of onstabiele verbindingen hebben, dat de bandbreedte niet afdoende is of dat ze last hebben van haperende VPN-verbindingen.

Communicatie verloopt stroever

Daarnaast blijken er problemen te zijn met de communicatie. Respondenten vinden het ondanks de vele mogelijkheden om digitaal contact te leggen lastig om onderling te overleggen. “Als mensen niet op een e-mailtje reageren, zou ik normaal gesproken even langslopen. Maar de drempel om te bellen is toch iets hoger”, aldus een respondent.

Stresstest voor organisaties

“Veel organisaties hadden op afstand werken al wel mogelijk gemaakt, maar nog niet altijd voor iedereen of voor zulke grote groepen tegelijkertijd”, vertelt Eveline Meijer, redacteur bij AG Connect. “Nu we massaal thuis moeten werken, is er ook direct sprake van een soort stresstest. Waar liggen de grenzen van een organisatie? De druk op VPN-verbindingen en applicaties is nu namelijk veel groter.”

Wel flinke investeringen

Organisaties hebben echter wel flink geïnvesteerd in het faciliteren van thuiswerken, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens 66 procent van de respondenten heeft de organisatie waarvoor ze werken maatregelen genomen om dit op grote schaal mogelijk te maken. Zo is de capaciteit van VPN-diensten uitgebreid, evenals het aantal tokens en licenties. Daarnaast wordt er flink in hardware geïnvesteerd. Ruim 20 procent van de respondenten bij wie de organisatie maatregelen heeft genomen, spreekt over de aanschaf of inhuur van apparaten als laptops en smartphones om op afstand werken mogelijk te maken.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie