Naar inhoud

Technologie biedt kansen voor vernieuwing van verzekeringen

“Verzekeraars moeten goed nadenken met welke partijen zij willen samenwerken om het verzekeringsproduct van de toekomst te leveren. Het aansluiten op bestaande ecosystemen en het opbouwen van nieuwe ecosystemen staat hierbij centraal. Deze ecosystemen rondom bijvoorbeeld home, smart mobility en vitality worden belangrijker nu verzekeraars hun dienstverlening verbreden van het vergoeden van gedekte schade naar ook steeds meer het voorkomen van schade.”

Dat zegt Matthijs Kortenhorst, partner bij PwC, naar aanleiding van de publicatie door de accountants- en adviesorganisatie van het rapport ‘Insurance trends 2019 – Digital transformation shifts from threat to opportunity’ dat ingaat op de resultaten van het 22ste ‘CEO Survey’ toegespitst op de verzekeringsbranche. Een van de belangrijkste conclusies die in dit rapport is vastgelegd, is dat verzekeraars nieuwe technologie in 2019 veel meer zien als een kans dan als een bedreiging.

Gebruik van technologie

Vorig jaar was 51 procent van de wereldwijd ondervraagde bestuurders van verzekeringsmaatschappijen nog zeer bezorgd over de snelheid van de technologische ontwikkelingen. Dit jaar is dat percentage teruggelopen naar 31 procent. In 2018 beschouwde 22 procent van de ondervraagde chief executive officers de komst van nieuwe toetreders nog als een bedreiging tegen 10 procent dit jaar.

Interactie met klanten

“Technologie biedt kansen om verzekeringsproducten te vernieuwen”, stelt Matthhijs Kortenhorst. “Eerder zetten verzekeraars technologie vooral in om hun processen efficiënter te maken, nu vooral ook om de interactie met de klant te verbeteren. Technologie verschuift steeds meer naar het hart van het verzekeringsbedrijf.” Hij noemt het voorbeeld van zorgverzekeraars die hun klanten in de gelegenheid stellen hun gezondheid te monitoren aan de hand waarvan ze maatregelen kunnen nemen om gezondheidsklachten te voorkomen.

Nieuwe producten ontwikkelen

“We kennen buitenlandse partijen waarbij klanten door gezond te leven via hun zorgverzekeraar punten kunnen sparen voor een goedkoop sportschoolabonnement of kortingen op gezonde voeding”, vertelt Matthijs Kortenhorst. “Een klassieke verzekeringspolis ontwikkelt zich hiermee tot een lifestyle-product waarbij voorkomen letterlijk en figuurlijk beter dan genezen is.”

Rol in ecosysteem

Matthijs Kortenhorst ziet deze ontwikkeling ook, voorzichtig, op gang komen in Nederland. Daarom is volgens hem die vraag met welke partijen een verzekeraar een ecosysteem wil vormen zo belangrijk, net als de vraag welke rol deze dan wil spelen in dat ecosysteem: “Je kunt je voorstellen dat een verzekeraar in het ene platform de spin in het web is die een platform aanbiedt waar andere partijen zich bij aansluiten. In een ander ecosysteem kan diezelfde verzekeraar een van de radertjes zijn.”

Uitdagingen voor verzekeraars

Deze ontwikkelingen zetten de verzekeraars voor grote uitdagingen, bijvoorbeeld op technologisch gebied. “De digitale interactie met klanten via apps en voice assistants wordt steeds belangrijker, dus er moet een flexibele technische basis zijn waarop deze apps snel ontwikkeld en aangepast kunnen worden”, aldus Matthijs Kortenhorst. “Bestaande organisaties zijn hier vaak niet op voorbereid en moeten soms behoorlijk veranderd worden. Oude legacy-omgevingen moeten versneld afgebouwd worden om de nieuwe technologie de ruimte te geven.”

Vertrouwen van klanten

De grootste uitdaging ligt volgens Matthijs Kortenhorst echter niet zozeer in de technologie, maar in het vertrouwen dat de klant moet hebben in de nieuwe producten: “Bij dit soort producten draait alles om data. Consumenten zijn vaak huiverig voor het op grote schaal ter beschikking stellen van hun persoonlijke gegevens aan financiële partijen. Dat betekent dat een verzekeraar heel goed moet uitleggen dat producten die zich richten op preventie écht een probleem oplossen en dat het dus niet alleen de verzekeraar is die profiteert.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie