Naar inhoud

Technologie domineert de overzichten van de sterkste merken

Google wordt voor het tweede jaar op rij beschouwd als het meest dominante merk ter wereld. De bovenste regionen van de ranglijsten met ’s werelds sterkste merken worden gedomineerd door de technologieondernemingen Facebook, Apple, Microsoft, Google en Amazon – een groep bedrijven die geduid wordt met FAMGA. De grootste verrassing dit jaar is Samsung. Dit bedrijf verdween vorig jaar uit de top 10 van sterkste merken wereldwijd, maar inmiddels is het concern weer gestegen van plek 18 naar 7. Het elektronicabedrijf is ook de hoogste genoteerde niet-Amerikaanse bedrijf in het gewogen overzicht van de ranglijsten.

Sterkste merken

Dit blijkt uit ‘Ranking The Brands 2019’, een gewogen gemiddelde van 116 ranglijsten op het gebied van onder meer bedrijfsgrootte, populariteit bij consumenten en werknemers en financiële prestaties. De rangschikking wordt al sinds 2007 bijgehouden door softwareleverancier SyncForce. Andere opvallende stijgers zijn Netflix (van 8 naar 6), Nike (van 35 naar 9), Bank of America (van 70 naar 25) en Merck (van 89 naar 28). De hoogste nieuwe binnenkomer is Inditex – het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka en Massimo Dutti – op nummer 29. Van de Nederlandse merken scoort Unilever het best (32), gevolgd door Philips (45) en Shell (52).

Gewogen gemiddelde

“De wijze waarop wij de rangschikking samenstellen, zorgt dat bijvoorbeeld bedrijven met de hoogste beurswaarde niet noodzakelijkerwijs bovenaan eindigen”, vertelt Hans de Gier, chief executive officer van SyncForce en initiatiefnemer van Ranking The Brands. “Met deze ranking maken we jaarlijks een eindbalans op. Hierin wegen we zoveel mogelijk ranglijsten mee. Onze lijst schetst dan ook een compleet beeld van merken wereldwijd.”

Dominantie technologie

Elk jaar wordt in april de eindstand van alle lijsten van het afgelopen jaar bekendgemaakt. Hans de Gier heeft in de loop der jaren grote verschuivingen gezien in de lijst: “Tien jaar geleden werd de lijst nog aangevoerd door Coca-Cola en Nokia. Over het algemeen zien we een trend dat technologiebedrijven richting de top van de lijst verschuiven. De huidige top 10 bestaat niet alleen uit de bekende technologiebedrijven, maar ook uit bedrijven in andere sectoren die succesvol zijn in hun digitale strategie zoals Walt Disney, Nike en Coca-Cola.”

Actuele ranglijst

De volledige top 10 van ‘Ranking The Brands’:

  1. Google (1)
  2. Apple (2)
  3. Amazon (3)
  4. Microsoft (4)
  5. Facebook (5)
  6. Netflix (8)
  7. Samsung (18)
  8. Walt Disney (10)
  9. Nike (35)
  10. Coca-Cola (6)
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie