Naar inhoud

Technologie en human touch in toekomstige supermarkt

Het gebruik van technologische innovaties is nog maar sporadisch zichtbaar in de supermarkt. Deze innovaties zijn evenwel de mogelijkheid de klantbeleving te verbeteren. Technologische snufjes kunnen het winkelen leuker maken en het kiezen van producten eenvoudiger laten plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan een mobiele applicatie die de consument helpt om de juiste wijn te kiezen, of een app die meer vertelt over de ingrediënten of de bereidingswijze van een product. Toch staat het bovenaan het wensenlijstje van de jonge consument.

Wensenlijst jonge consumenten

Dit leert het onderzoek “De Toekomst van het Boodschappen”, uitgevoerd door onderzoeksbureau Quotus Research. Uit deze studie onder 450 Nederlandse consumenten van 25 tot 35 jaar is een wensenlijst voortgekomen. Met deze opsomming geven de jonge consumenten aan wat zijn wensen zijn voor de supermarkt van de toekomst, de supermarkt anno 2025. Uit de lijst van voorkeuren blijkt dat zowel de toepassing van technologie als de menselijke benadering een belangrijkere rol moeten gaan spelen in de supermarkt.

Relevante informatie via smartphone

Maar liefst 74 procent van de respondenten wil graag op een gemakkelijke manier toegang tot extra informatie over producten die zij kopen dan wel overwegen om te kopen. En dat willen zij via hun smartphone, het instrument dat tot de standaard uitrusting van die generatie behoort. Denk aan informatie over voedingswaarde, suikergehalte, allergische stoffen en andere feiten die voor de consument persoonlijk relevant zijn.

Interactieve iBeacon-technologie

Naast de inzet van mobiele applicaties zijn de mogelijkheden van iBeacon een goed instrument voor het informeren van de klanten. De iBeacon-technologie wordt volop getest, maar tot werkelijke implementatie is het in Nederland nog niet gekomen. De Amerikaanse winkelketen Target omarmt deze interactieve technologie en heeft deze uitgerold in vijftig vestigingen. Op deze manier kunnen de klanten ter plekke via hun smartphone worden geïnformeerd.

Verlangen naar verpersoonlijking

Een opvallend onderzoeksresultaat is dat jonge consumenten, naast een bredere inzet van technologische toepassingen, verlangen naar verpersoonlijking van de supermarkt. Zo wenst maar liefst 62 procent van deze groep dat de supermarkt persoonlijker wordt. Zij wensen meer aandacht voor de klant, dat personeel meer de rol van gastheer of gastvrouw op zich gaan nemen en dat het daadwerkelijk helpen en adviseren van de klant weer centraal komt te staan.

Meer persoonlijk advies in supermarkt

De studie leert dat 48 procent meer persoonlijk advies in de supermarkt wil. Opmerkelijk is ook dat 17 procent in de supermarkt van 2025 gebruik wenst te maken van een personal shopper, een medewerker die de consument persoonlijk helpt bij het doen van zijn boodschappen. De conclusie is gerechtvaardigd dat het integreren en doorontwikkelen van nieuwe technologische toepassingen en het versterken van de human touch belangrijke aandachtspunten zijn voor supermarkten.

Voor geïnteresseerden vindt op donderdag 24 september 2015 in Burgers' Zoo in Arnhem het symposium "De Toekomst van het Boodschappen Doen - The Future of Instore" plaats.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie