Naar inhoud

Technologie is de nieuwe verslaving van Nederland geworden

De digitalisering van de samenleving heeft consumenten op uiteenlopende fronten vooral gemak opgeleverd. Maar de technologische ontwikkelingen hebben ook gezorgd voor gemakzucht en afhankelijkheid van digitale devices. Zo laten we bij voorkeur de wetten van de taal over aan de spelling- en grammaticacontrole van Word, het programma dat op vrijwel iedere laptop is geïnstalleerd. Ook voor vermaak duiken we massaal achter tablet en smartphone. Kinderen kunnen eerder swipen dan met een kleurpotlood overweg. Resultaat? Inmiddels vindt 17 procent van de Nederlanders het moeilijk om even geen gebruik te maken van technologie.

Moeilijk functioneren zonder technologie

Dit blijkt uit een online onderzoek van GfK. In 17 landen heeft dit marktonderzoeksbureau consumenten de volgende stelling voorgelegd: ‘Ik vind het moeilijk om even geen gebruik te maken van technologie, zoals smartphone, computer of televisie, zelfs wanneer ik weet dat het beter is voor me.'

Afhankelijkheid van digitale appraten

De afhankelijk van digitale apparaten zien we vooral terug onder jongeren. Meer dan een kwart van de 15- tot en met 19-jarigen vindt het lastig een dag zonder technologie door te brengen. Slechts 30 procent van de Nederlanders geeft aan moeiteloos zonder technologie te kunnen functioneren.

Duidelijke culturele verschillen

In China (43%), Brazilië (42%) en Argentinië (40%) hebben de meeste mensen moeite om van hun technologie af te blijven. Inwoners van Duitsland, Nederland en België vinden het juist het meest gemakkelijk om hun digitale apparatuur te laten liggen.

Leeftijdsgebonden afhankelijkheid

Het onderzoek leert dat er nauwelijks verschil is tussen mannen en vrouwen. Als we kijken naar de verschillende leeftijdscategorieën, zien we dat jongeren de meeste moeite hebben om even geen gebruik te maken van hun technische apparaten. Van de 15- tot en met 19-jarigen vindt 26 procent dit lastig. Mensen boven de 40 jaar hebben minder moeite om hun apparaten los te laten. In de groep 50 tot en met 59 jaar geeft zelfs meer dan 40 procent aan het (helemaal) niet moeilijk te vinden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie