Naar inhoud

Technologiegiganten serieuze bedreiging voor de verzekeraars

Regelmatig wordt geschreven over de grote technologiebedrijven en hun mogelijke plannen om verzekeringen aan te aanbieden. Een grote groep Nederlanders (60%) staat nog wantrouwend tegenover het afsluiten van een verzekering bij bedrijven als Google, Facebook en Amazon. Achteroverleunen is echter geen optie voor verzekeraars, want de jongere generatie ziet duidelijke voordelen in de online dienstverlening van deze ondernemingen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.105 Nederlanders van 18 jaar en ouder die verantwoordelijk zijn beslissingen rondom verzekeringen. Het is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van technologiebedrijf TJIP, The Platform Engineers. Dit bedrijf ondersteunt bedrijven binnen de financiële dienstverlening bij de digitalisering van hun klantreizen en als kennispartner voor zijn relaties doet het bedrijf regelmatig onderzoek onder consumenten.

Invloed technologie

In dat kader is onderzocht in hoeverre Nederlanders openstaan voor nieuwe spelers op de markt van verzekeringen. In andere landen is al te zien dat grote technologiebedrijven deze markt betreden. Zo is Amazon een jaar geleden in de Indiase verzekeraar Acko General Insurance gestapt en inmiddels verkoopt de e-commercereus ook via zijn lokale website in India verzekeringen voor auto’s en motoren. Het is dus niet ondenkbaar dat dit soort giganten binnen afzienbare tijd ook op de Nederlandse markt een rol speelt.

Ervaring met verzekeraars

De respondenten geven aan dat ze drie aspecten als – zeer – belangrijk beoordelen bij een verzekeraar: duidelijkheid over wat wel en niet gedekt wordt (86%), vertrouwelijkheid in de omgang met gegevens en privacy (72%) en snelle afhandeling van schades, claims en vergoedingen (71%). Nederlanders zijn op basis van eigen ervaringen bij verzekeraars best tevreden over deze elementen en slechts 16 procent heeft een enigszins tot zeer negatief beeld van verzekeraars in Nederland.

Wantrouwen door data

Nederlanders hebben over het algemeen minder vertrouwen in het verzekeringsaanbod van grote technologiebedrijven als Google, Facebook en Amazon. Vanwege de hoeveelheid persoonlijke data die deze ondernemingen van hun gebruikers bezitten, zegt een meerderheid (60%) juist wantrouwend te staan tegenover het aanbieden van verzekeringen door de ‘Big Tech’-bedrijven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 61 procent van de respondenten zegt deze ondernemingen – waarschijnlijk – niet mee te nemen in het afwegingsproces rondom het afsluiten van een nieuwe verzekering.

Mogelijke prijsvoordeel

Hoewel de respondenten de klantervaringen bij de huidige verzekeraar vrij positief beoordelen, zijn er wel punten die aandacht vragen zoals de prijsstelling, de bereikbaarheid en het aansluiten op klantbehoefte. Over het algemeen zien de deelnemers aan het onderzoek als potentieel voordeel bij grote technologiebedrijven dat ze bij hen mogelijk goedkoop hun verzekering kunnen afsluiten. In vergelijking met traditionele verzekeraars zien Nederlanders als één van de drie grootst mogelijke voordelen van de ‘Big Tech’-bedrijven dat zij goedkoop verzekeringen kunnen aanbieden (36%).

Digitaal aanbod

Jongvolwassenen – mensen jonger dan 30 jaar – denken vaker dat grote technologiebedrijven sneller en beter bereikbaar zijn doordat die ondernemingen hun service veelal digitaal aanbieden (42%). Dit percentage neemt af naarmate Nederlanders ouder zijn. Zo geldt dit maar voor 17 procent van de 60-plussers in Nederland. Daarnaast denkt bijna de helft van de jongvolwassenen dat grote technologiebedrijven – door alle data die ze tot hun beschikking hebben – verzekeringen aan kunnen bieden die goed aansluiten bij zijn wensen en benodigdheden (46%).

Hogere klantverwachtingen

“Gezien de ontwikkelingen op de wereldwijde verzekeringsmarkt is het voor verzekeraars niet onverstandig om zich voor te bereiden op een toekomst met meer concurrentie uit de hoek van de technologiegiganten”, stelt Dingeman Leijdens, chief executive officer bij TJIP. “In ieder geval veranderen de verwachtingen van consumenten over dienstverlening van verzekeraars door de komst van de technologiegiganten op deze markt. Om aan deze hogere verwachtingen te voldoen, moeten verzekeraars hun klantreizen verder innoveren en digitaliseren om beter in contact te staan met hun klanten.”

Tip: Wil jij jouw organisatie succesvol door de digitale transformatie leiden? Dan is de post-master-opleiding Digitale Transformatie & Leiderschap wat voor jou!

  • In 4 tot 5 maanden leer je alle ins & outs van de digitale transformatie en hoe jij jouw organisatie meeneemt in de hele transitie.
  • Naast de opleiding stel je een plan op voor de digitale transformatie van je eigen organisatie, getoetst door professionals uit de praktijk.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie