Naar inhoud

Tekort aan personeel is een groeiend issue in retailsector

Een dreigend tekort aan deskundige en gastvrije medewerkers wordt een groeiend probleem in de Nederlandse retailsector. Dat lijkt op het eerste gezicht een contradictie te vormen met de aandachtsverschuiving van consumenten van de winkelstraat naar het online domein. Maar juist de rol van het personeel wordt veel belangrijker in retail in de komende jaren. Als een winkel zich namelijk wil onderscheiden in het concurrerende speelveld, maken service, vriendelijkheid, sfeer en deskundigheid het verschil.

Tekort aan arbeidskrachten

Dat stelt ABN AMRO in het onderzoeksrapport ‘De stand van retail’. Uit een eerder onderzoek van de bank is al gebleken dat de invloed van die factoren op de klanttevredenheid groter is dan bijvoorbeeld het assortiment en de prijzen. Tegelijkertijd groeit in deze sector echter het tekort aan arbeidskrachten. Vorig jaar rond deze tijd ervoer slechts 3,5 procent van de winkeliers het tekort als een belemmering. Inmiddels is dit snel gestegen naar 1 op de 10 winkels (10,4%).

Probleem in de retailsector

Hoewel dit percentage in een aantal andere sectoren hoger ligt, is dit ook voor retailers een groeiend issue. En door het grote belang van personeel en de hogere eisen die gesteld worden, kan dit doorgroeien. Het sterkste wordt dit ervaren binnen de detailhandel bij de overige huishoudwaren, waar 1 op de 6 ondernemingen last van heeft van deze belemmering. Hiervan maken bijvoorbeeld doe-het-zelf-producten en meubels een belangrijk deel uit. Maar ook bij tankstations, supermarkten, warenhuizen en webwinkels speelt dit.

Actueel issue in autohandel

In de autohandel speelt dit nog meer. 1 op de 4 autobedrijven ervaart een tekort aan personeel als belemmering, waar dit een jaar geleden nog maar 9 procent was. In de toekomst kan dit een nog grotere rol spelen, als de aftersales in de automarkt meer IT-gerelateerd wordt door de opkomst van de elektrische auto. In de gespecialiseerde autoreparatie ervaart zelfs 27 procent het tekort als belemmering.

Investeren in serviceverlening

Het is dan ook belangrijk voor bedrijven om te investeren in de service, kennis en personeel. Een zo hoog mogelijke gastvrijheid en deskundigheid is van belang om onderscheidend te kunnen zijn. Dit kan natuurlijk samengaan met investeringen in technologie. Zo ontwikkelde een leverancier aan de retail-industrie een lopende band voor de kassa waarbij producten automatisch gescand worden, omdat ze onder een scanpoortje doorgaan. Hierdoor kan één kassière meerdere kassa’s met gemak bedienen. Maar een bezuiniging aan die kant kan weer leiden tot investeringen in personeel in de winkel zelf. Bijvoorbeeld in het bieden van een zo goed mogelijke service, zodat mensen graag terug blijven komen naar de winkel.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie