Naar inhoud

Telefoneren via dataverbinding wint aan populariteit

Onlangs heeft telecomprovider KPN aangekondigd haar klanten tv-content aan te gaan bieden. Deze strategische keuze is ingegeven door een afnemend gebruik van belbundels. Want telefoneren via instant messengers als WhatsApp en Facebook Messenger is populair. Nu al vindt 12 procent van de telefoongesprekken via een dataverbinding plaats. En de verwachting is dat deze manier van bellen meer omarmd wordt. Daarmee komt het abonnementsmodel inclusief belminuten onder druk te staan.

Instant messengers vooral populair bij vrouwen en jongeren

Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.372 Nederlandse consumenten. Nu al is 12 procent van de telefoongesprekken met een smartphone een gesprek via een instant messenger. Een op de vijf smartphonegebruikers gebruikt regelmatig apps om via een dataverbinding te bellen. De helft van de smartphonegebruikers heeft al weleens gebeld op deze manier. Vooral vrouwen (54%) en 18- tot 35-jarigen (66%) bellen regelmatig of hebben weleens geprobeerd te bellen via instant messengers.

Bellen via WhatsApp in korte tijd omarmd

Hoewel het pas sinds begin dit jaar mogelijk is om te bellen via WhatsApp, is het verreweg de meest gebruikte instant messenger om te bellen. Bijna 9 op de 10 (86%) Nederlanders die bellen via een instant messenger gebruiken daarvoor WhatsApp. Na WhatsApp volgen Skype (19%), FaceTime (12%) en Facebook Messenger (12%) om via een dataverbinding te bellen.

Afname van belminuten in het abonnement

Bellen via instant messengers gaat de komende jaren verder groeien en zorgt daarmee voor een afname van belminuten in het abonnement. Maar liefst 86 procent van de smartphone-gebruikers is bekend met de mogelijkheid om te bellen via instant messengers. Onder 18- tot 34-jarigen is de bekendheid hiervan zelfs 97 procent.

Komende jaren verdere toename verwacht

De helft van de smartphonegebruikers (52%) die weleens gebeld heeft via instant messengers verwacht het komende jaar er vaker mee te gaan bellen. De helft van de gebruikers verwacht hierdoor over drie jaar minder of geen belminuten meer nodig te hebben. Een kwart van de smartphonegebruikers die het nog niet gebruikt heeft, verwacht het komende jaar met instant messengers te gaan bellen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie