Naar inhoud

Televisieseries dagelijkse kost voor een derde jongeren

Al vanaf het prille begin van het medium televisie is de serie een beproefd middel om kijkers te binden. Het open einde van iedere aflevering dwingt de toeschouwer volgende keer weer te kijken. Waar in het verleden het vervolg pas volgende week plaatsvond, geeft video on demand de consument zelf de keuze. Maar de belangstelling is nog steeds overweldigend. Alleen heten Peyton Place, Dallas en Medisch Centrum West nu Game of Thrones, House of Cards en Penoza. Jongeren zijn verknocht aan deze series.

Vooral video on demand

Dat blijkt uit een online enquête van jongerenkrant 7Days onder bijna vijfhonderd jongeren. Een derde van de respondenten kijkt elke dag naar een tv-serie. Ongeveer net zoveel jonge mensen kijken meerdere keren per week (31%) of minstens één keer per week (29%). On demand-diensten als Netflix en HBO zijn de belangrijkste bronnen van serievermaak (28%), maar ook van internet (17%) en de traditionele tv-zenders (13%) worden geregeld series geplukt.

Vorm van ontspanning

Waar sommigen hun favorieten netjes één voor één afwerken (23%), kijken anderen er hoogstens twee tegelijk om de boel niet door elkaar te laten lopen (41%). Er zijn echter ook binge watchers die echt alles door elkaar kijken (36%). Dan de vraag, waarom zo veel? Voor de meesten (52%) gaat het om de afleiding. Niets zo fijn om een serie te kijken en even alles en iedereen om je heen te vergeten. Het levert daarnaast leuke gespreksstof op met vrienden vindt 20 procent.

Ontdekken via vrienden

Ook verrijken tv-series je leven en geven je stof tot nadenken, meent een kwart van de respondenten. Slechts 2 procent heeft last van stress omdat hij het gevoel heeft iets te missen als hij niet kijkt. Daarbij, met vrienden praten over series is ook handig om weer nieuwe parels te ontdekken. Op die manier krijgt 58 procent nieuwe series aangereikt. Favoriete genres? Misdaad (29%), actie-avonturen (25%) en komedie (23%). Daarnaast blijkt internet ook een goede bron (36%) om nieuwe series op te sporen.

Afkicken na afloop serie

Bijna de helft van de respondenten kijkt via die weg ook extra’s zoals trailers en interviews of volgt acteurs. Best dapper als je je bedenkt dat ongeveer evenveel jongeren bang zijn voor spoilers. En als een favoriete serie is afgelopen, vallen jongeren dan massaal in een zwart gat? Ja, zegt 60 procent, maar ze krabbelen na even afkicken weer op en beginnen aan de volgende. Slechts 4 procent is echt een hele poos niet te genieten. De rest gaat meteen door naar de volgende serie.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie