Naar inhoud

Televisietijd is cruciaal voor status Nederlandse artiesten

Maar liefst 14 jaar lang hebben Marco Borsato en Guus Meeuwis elkaar afgewisseld als populairste Nederlandse artiest. Ilse DeLange heeft deze hegemonie nu doorbroken. De Almelose zangeres dankt haar populariteit mede aan haar deelname als jurylid aan televisieprogramma’s als ‘The voice of Holland’ en het succes van haar pupil Duncan Laurence bij het ‘Eurovisie Songfestival 2019’. De top 3 van populairste muziekgezelschappen in Nederland is sinds 2006 ongewijzigd: Bløf, Golden Earring en De Dijk.

Dit blijkt uit het ‘Cultuursector Merkenonderzoek’ van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoek naar de merkkracht van de Nederlandse muzieksector is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Sindsdien zijn aan 98.000 Nederlanders vragen voorgelegd over het draagvlak van de Nederlandse cultuursector en over de waardering en reputatie van alle cultuurinstellingen, kunstenaars en artiesten.

Schermtijd cruciaal voor succes artiesten

“Deelname aan tv-programma’s is van levensbelang voor de carrière van een artiest. Hoe vaker in beeld, des te groter is het verschil”, stelt merkadviseur Hendrik Beerda op basis van de onderzoeksresultaten. “Uiteraard begint het met goed zijn in wat je doet, liedjes schrijven en zingen. Maar het échte succes volgt pas wanneer je vaak op het netvlies komt van de Nederlandse kijkers. Ilse DeLange stond al sinds 2008 hoog in de ranking van populairste artiesten, maar piekte pas echt na haar deelname als jurylid aan ‘The voice of Holland’, ‘The Voice Kids’ en ‘The Voice Senior’. Ook het succes van haar pupil Duncan Laurence bij het ‘Eurovisie Songfestival 2019’ speelt een rol.”

Vakmanschap Marco Borsato onder druk

“Opvallend is dat uit het onderzoek blijkt dat Marco Borsato in de afgelopen twee jaar niet alleen veel minder sympathiek wordt gevonden door met name vrouwen, maar dat zijn imago ook is gekelderd op de andere onderzoeksfactoren die betrekking hebben op zijn vakbekwaamheid. Na het herstel van zijn burn-out is een charmeoffensief noodzakelijk, waarin de grote televisieprogramma’s een belangrijke rol moeten spelen.”

Populairste zangers en zangeressen van Nederland

Dit zijn de populairste Nederlandse zangers en zangeressen in 2020, plus hun positie in 2006:

  1. (-) Ilse DeLange
  2. (1) Marco Borsato
  3. (2) Guus Meeuwis
  4. (-) Nick & Simon
  5. (3) Anouk

Populariteit is berekend op basis van de onderzoeksfactoren naamsbekendheid, waardering en binding onder volwassen Nederlanders

Krezip direct na comeback in de nationale top

Na hun pauze van tien jaar is het Krezip direct gelukt om weer de nationale top te bereiken. Terwijl de band met Tilburgse roots voor het afscheid in 2009 nog genoegen moest nemen met de vijfde positie op de ranglijst van favoriete bands, staan Jacqueline Govaert en haar vrienden nu een plaats boven DI-RECT.

Populairste muziekgezelschappen van Nederland

Dit zijn de populairste Nederlandse muziekgezelschappen in 2020, plus hun positie in 2006:

  1. (1) Bløf
  2. (2) Golden Earring
  3. (3) De Dijk
  4. (-) Krezip
  5. (5) DI-RECT

Alleen Kensington en Krezip kunnen status quo doorbreken

Als het Nederlandse publiek wordt gevraagd naar de toekomst van de Nederlandse muziekgezelschappen, gooien Kensington en Krezip de hoogste ogen. Maar ook van de oude garde verwachten de fans nog veel. Bløf en Di-rect groeien naar verwachting nog verder in populariteit. Alleen Golden Earring – de band die volgend jaar zijn 40-jarig jubileum viert – en De Dijk hebben volgens het publiek hun beste tijd gehad.

Muziekgezelschappen met de hoogste, verwachte populariteitsgroei

Dit zijn de Nederlandse muziekgezelschappen met de hoogste, verwachte populariteitsgroei in de komende twee jaar:

  1. Kensington
  2. Krezip
  3. Bløf
  4. DI-RECT
  5. Koninklijk Concertgebouworkest

Opvallende populariteit Koninklijk Concertgebouworkest

“De verrassende nummer 5 onder de verwachte stijgers in populariteit is het Koninklijk Concertgebouworkest. Ondanks dat de klassieke muzieksector last heeft van een vergrijzend imago, laat deze positie zien dat de Nederlandse bevolking veel vertrouwen heeft in de toekomst van dit orkest”, duidt Hendrik Beerda. “Uit het onderzoek blijkt verder dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest zich sterker dan ooit profileert in het totale Nederlandse muzieklandschap. Op de ranglijst van populairste muziekgezelschappen staat dit orkest nu op plaats 11, direct achter het Koninklijk Concertgebouworkest.”

Tip: Wil jij de waarde van en voor jouw klanten optimaliseren? Dan is de opleiding Customer Relationship Management wat voor jou!

  • In deze opleiding staan de actuele ontwikkelingen in customer relationship management (CRM) en klantgericht ondernemen centraal.
  • Tijdens de opleiding maak je onder deskundige begeleiding een CRM-plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie