Naar inhoud

Terughoudendheid in het gebruik van artificial intelligence

Mannen kijken anders tegen de toepassing van artificial intelligence (AI) in hun organisatie aan dan vrouwen. Zo maken Nederlandse vrouwen die werkzaam zijn bij een bedrijf dat zich bezighoudt met e-commerce in hun carrière minder gebruik van artificiële intelligentie dan mannen. En slechts 18 procent van de vrouwen die zelf ondernemen of werkzaam zijn bij een groot bedrijf geeft aan zeker te weten wat de voordelen voor haar bedrijf zijn van kunstmatige intelligentie.

Dit leert een onderzoek onder ruim 500 hoogopgeleide Nederlanders die werkzaam zijn in een onderneming die zich bezighoudt met e-commerce, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van betalingsprovider PayPal.

Toepassing van artificial intelligence

Het gebruik van artificial intelligence heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen in het bedrijfsleven. Het wordt op allerlei manieren ingezet – van chatrobots tot gepersonaliseerd kledingadvies – om het werkproces te versnellen en een hogere klanttevredenheid te realiseren. Toch laten bevindingen uit eerder onderzoek zien dat Nederland, in vergelijking met andere Europese landen, vrij laat is in het vormen van een visie op artificiële intelligentie en bovendien terughoudend is in het gebruik ervan.

Vrouwelijke professionals terughoudend

In lijn hiermee laat het onderzoek van PanelWizard zien dat nog niet iedereen – en met name de werkende vrouwen – meegaat met deze technologische trend. Zo gebruikt 17 procent van de vrouwen kunstmatige intelligentie zelfs minder dan één keer per maand, terwijl maar 2 procent van de mannen het minder dan eens per maand gebruikt. Daarnaast is er ook een verschil tussen mannen en vrouwen wanneer ze aangeven artificial intelligence meerdere dagen per week toe te passen: 11 procent van de mannen doet dit, tegenover slechts 6 procent van de vrouwen. Waar komt deze scheve verhouding in het toepassen van kunstmatige intelligentie dan vandaan?

Onvermijdelijk onderdeel dienstverlening

Vrouwen zien artificiële intelligentie meer als een onvermijdelijk onderdeel van hun dienstverlening dan als een technologie met toegevoegde waarde. Dit wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door de verschillende nadelen van kunstmatige intelligentie die vrouwen in het onderzoek noemen. Zo zou artificial intelligence het menselijke en persoonlijke contact in hun werk wegnemen, zouden zij minder zicht hebben op welke werkzaamheden er worden uitgevoerd en zou er zou zelfs minder werk zijn voor zichzelf en hun collega’s. Daarnaast geven zij aan het idee te hebben dat het gebruik van artificiële intelligentie zorgt voor minder uitdagend werk (22%), terwijl mannen dit gevaar minder zien (15%).

Technologie met toegevoegde waarde

Opmerkelijk is dat mannen vaker denken dat kunstmatige intelligentie zorgt voor een hogere klanttevredenheid (18%), hogere conversie (13%), kostenbesparing (43%) en minder kans op het maken van fouten (33%), terwijl vrouwen hier minder zeker van zijn met respectievelijk 11, 4, 31 en 23 procent. 11 procent van de ondervraagde vrouwen zegt zelfs geen enkel voordeel te zien.

Onduidelijkheid over de voordelen

Vrouwen die geen artificial intelligence toepassen in hun professionele leven zeggen meermaals dat ze het vooralsnog niet nodig hebben. Een deel zegt niet te weten waarom het niet vaker gebruikt wordt. Slechts 9 procent van de vrouwen geeft aan graag meer artificiële intelligentie te willen gebruiken in haar werk, terwijl dit percentage onder mannen het dubbele is: 18 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie