Naar inhoud

Terugloop aantal Facebook-gebruikers ogenschijnlijk voorbij

Het aantal gebruikers van de Facebook-app in Nederland lijkt te stabiliseren na eerdere dalingen. In het tweede kwartaal van 2019 is het aantal Nederlandse smartphone-gebruikers met de mobiele applicatie op het device weer gestegen. Daarmee is een einde gekomen aan de gestage daling die begin 2018 is ingezet en die destijds is versterkt door het schandaal rondom Cambridge Analytica. Overigens is het aantal installaties geen directe graadmeter voor het daadwerkelijke gebruik van het platform.

In totaal hadden in het tweede kwartaal van 2019 meer dan 7,7 miljoen Nederlanders de Facebook-app op hun smartphone staan. Daarmee heeft momenteel 69 procent van alle Nederlanders tussen 16 en 80 jaar de applicatie op de mobiele telefoon. Het aantal installaties is met 300.000 toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019, toen de app een penetratie van 67 procent kende. Dit blijkt uit onderzoeksrapport ‘Dutch Apps Market – 2019 Q2’ van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Sterke reactie op privacy-schendingen Facebook

Nederlandse Facebook-gebruikers hebben sterk gereageerd op de aanhoudende berichten over privacy-schendingen via het platform. Dit heeft geleid tot een daling in het aantal installaties in 2018. Het jongste nieuws – dat Facebook een boete van 5 miljard dollar heeft gekregen in de Verenigde Staten van Amerika wegens misbruik van persoonlijke gegevens van gebruikers – kan betekenen dat de toename van het aantal Nederlandse gebruikers van korte duur is.

De installed base van Facebook Messenger liet in het tweede kwartaal een vergelijkbare toename zien. De app voor instant messaging is geïnstalleerd op 6,5 miljoen smartphones. Facebook-dochter Instagram liet daarentegen een dip zien in het tweede kwartaal en zakte naar een installed base van minder dan 5 miljoen smartphones in Nederland, na een gestage groei in het afgelopen jaar.

De Nederlandse cijfers zijn in lijn met de gerapporteerde prestaties van het bedrijf in Europa. Facebook heeft een daling gerapporteerd van het aantal actieve gebruikers vanaf het tweede kwartaal van 2018 in Europa. De trend is pas eind vorig jaar omgedraaid naar groei.

Tieners kiezen liever Instagram en Snapchat dan Facebook

Het gebruik van Facebook in Nederland blijft het sterkst in de leeftijdscategorie 20 tot 30 jaar. 80 procent van hen heeft de app van het netwerk op de smartphone geïnstalleerd staan. In de categorie 16 tot 20 jaar is men minder enthousiast over Facebook. Minder dan zes op de tien van hen heeft de app op de smartphone geïnstalleerd en dat betekent een sterke daling in het afgelopen jaar. De apps van Instagram en Snapchat zijn veel populairder onder deze jongeren, met een installed base van meer dan 80 procent.

Ondanks de daling in de installed base van Facebook in het afgelopen jaar is het gebruik van de app nauwelijks veranderd. Gemiddelde wordt de Facebook-app 25 dagen per maand gebruikt, waarmee er afgelopen twee jaar weinig is veranderd in het gebruik van de app. Meer dan 5,2 miljoen Nederlanders gebruiken de Facebook-app elke dag.

Bron: CsutomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie