Naar inhoud

Tesla gaat nog maar even aan kop in de e-mobiliteitswedloop

In een wereld die gebukt gaat onder ernstige milieuproblemen wordt duurzaamheid in toenemende mate een onderscheidende factor. Een sector die – weliswaar gedwongen door wettelijke maatregelen – voorop loopt in deze transitie naar gezondere leefomstandigheden is de automobielindustrie. De belangrijkste exponent van deze vergroening is Elon Musk met zijn volledig elektrische Tesla. Maar de verwachting is dat grote Duitse autofabrikanten die flamboyante Amerikaan over enkele jaren voorbij streven in de e-mobiliteitswedloop.

Toekomstige e-mobiliteitsprestaties

Dat leert de nieuwe ranglijst van toekomstige e-mobiliteitsprestaties van autofabrikanten, gepresenteerd door adviesbureau PA Consulting. Uit de rangschikking blijkt dat Tesla in 2019 nog marktleider is, maar de verwachting is dat die autofabrikant tegen 2021 terugzakt naar de zevende plaats. Daimler, vijfde op de lijst in 2019, pakt naar verwachting in 2021 de koppositie.

In 2021 nemen Duitse merken de hoogste plaatsen in op de ranglijst, waarbij Daimler, BMW en VW op de eerste, tweede en vierde plaats terechtkomen, met respectievelijk 88, 87 en 84 punten. Renault Nissan Mitsubishi staat in 2021 naar verwachting op de derde plaats. Tegelijkertijd wacht Tesla, met een score van 82 in 2019, een onzekere toekomst. Mede als gevolg van productieproblemen van Model 3 en lage winstverwachtingen eindigt het bedrijf in 2021 op plaats 7 met een score van 81.

Score toekomstige mobiliteitsprestaties 2019 versus 2021

Om de rangschikking op te stellen, zijn 6 van de 100 belangrijkste succesfactoren genoteerd. Daarbij is het gemiddelde gebruikt om het e-mobiliteitspotentieel van een autofabrikant te bepalen:

  • technologie en strategie: model portefeuille en technologie-routekaart – wegingsfactor 30 procent;
  • batterijtechnologie: kostenpositie en technologische rijpheid – wegingsfactor 20 procent;
  • cultuur en incentives: leiderschaps- en incentivesysteem – wegingsfactor 10 procent;
  • leveranciersnetwerk: waardeketenintegratie – wegingsfactor 15 procent;
  • ecosysteem en partners: laadtechnologie en diensten van derden – wegingsfactor 15 procent;
  • financiële prestaties: winst voor aftrek van rente en belastingen als indicatie voor investeringen in e-mobiliteit – wegingsfactor 10 procent.

Verkoop verhogen door klantgerichtheid

“Het behalen van CO2-doelstellingen en het verbeteren van de toekomstige mobiliteitsprestaties van autofabrikanten gaan hand in hand”, licht Thomas Goettle toe. Hij is hoofd automotive bij PA Consulting. “Deze uitdaging heeft echter wel enorme gevolgen voor de personele middelen van de bedrijven. Uit ons onderzoek blijkt dat de rollen van 267.000 werknemers bij 16 merken in heel Europa onder druk komen te staan, waarvan 141.000 werknemers mogelijk moeten worden bij- of omgeschoold - allemaal in het komende decennium.”

“Om hun toekomstige mobiliteitsprestatiescore te verbeteren en tegen 2021 de CO2-doelstellingen te halen, moeten autofabrikanten niet alleen hun nieuwe productontwikkeling versnellen en bijsturen”, stelt Goettle. “Maar ook waarde creëren in hun toeleveringsketen en de verkoop verhogen door klantgerichtheid.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie