Naar inhoud

Test betalingen met gezichtsherkenning gestart

Contactloze pasjes, smartphones en smartwatches zorgen al voor nieuwe betaalervaringen in winkels. Online shoppers verwachten hetzelfde gemak voor hun betalingen in webwinkels. De realisatie van dit online betaalgemak is door de nieuwste biometrische technologieën niet langer toekomstmuziek. Aan de hand van een digitale check is het mogelijk gebruikers te identificeren op basis van unieke persoonlijke kenmerken zoals de vingerafdruk of het gezicht.

Biometrische technologie

Vandaag start in Nederland een proef van betalingsbedrijf MasterCard en creditcarduitgever International Card Services (ICS) waarbij consumenten online kunnen betalen via een vingerafdruk of gezichtsherkenning. Nederland is het eerste land wereldwijd waar betalen met gezichtsherkenning in de praktijk wordt getest. 750 creditcardhouders van ABN-AMRO nemen aan de proef deel die zal lopen van tot 30 november van dit jaar. De deelnemers van de proef kunnen de komende maanden zonder pincodes, wachtwoorden en bevestigingscodes eenvoudig hun online aankopen afronden.

Vingerafdruk of gezichtsherkenning

Klanten van ABN-AMRO die in het bezit zijn van een creditcard van MasterCard, kunnen de benodigde mobiele applicatie Identity Check downloaden in de Apple Store (iOS) of via Google Play voor Android-gebruikers. Na registratie op de website wordt een e-mail gestuurd met een unieke code, waarmee de app geactiveerd kan worden voor online betalingen. Tijdens het afrekenen in een webwinkel krijgt de consument een pop-up op zijn mobiele telefoon waarin hij met een eenvoudige vingerafdruk of gezichtsherkenning de transactie kan autoriseren.

Nederland als ideaal testland

De Nederlandse consument is vooruitstrevend in het omarmen van nieuwe technologieën en ons land is internationaal koploper in gemakkelijk, veilig en efficiënt betalingsverkeer. Om die reden wordt Nederland als ideaal testland gezien voor biometrische autorisatie. “Biometrische technologie is nu zover ontwikkeld, dat we het kunnen gebruiken om ook online betalingen simpeler en veiliger te maken”, zegt Arjan Bol, Country Manager MasterCard Nederland. “Deze proef gaat hiervoor het bewijs leveren. En wat is er nu makkelijker en leuker dan betalen met je eigen selfie of vingerafdruk.”

Wachtwoorden verdwijnen op termijn

Het autoriseren van online betalingen gebeurt via de MasterCard SecureCode, een beveiliging die vaak gebruikt wordt in combinatie met een wachtwoord of pincode. Het voordeel van biometrie ten opzichte van wachtwoorden is het gemak. “Mensen vergeten wachtwoorden, waardoor het betalingsproces onnodig lang en complex is”, aldus André IJbema, Manager Risk Management bij ICS. “Wachtwoorden zullen daarom ook langzaamaan verdwijnen en plaatsmaken voor een mogelijk gebruiksvriendelijk alternatief als biometrische identificatie.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie